Har den digitala mognaden påverkats i Halland?

För ett år sedan skickades en enkät ut i projektet Digga Halland med syfte att undersöka den digitala mognaden inom vård och omsorg i Halland. I samband med att de flesta aktiviteterna nu genomförts i projektet, så är det dags att följa upp hur och om något har förändrats. Enkäten skickas ut till flera tusentals medarbetare inom vård och omsorg i Halland.

Medarbetaren får svara på frågor som handlar om deras erfarenhet och kunskap om att använda sig av digitala verktyg/tjänster/hjälpmedel. Frågor gällande delaktighet och förutsättningar är också något som följs upp. Resultat från uppföljningsenkäten kommer analyseras och reflektioner kommer göras utifrån om projektets insatser har haft någon inverkan på medarbetarnas digitala kompetens. Förhoppningen och målet med projektet är såklart att satsningarna ska ha gjort skillnad och drivit den digitala utvecklingen inom vård och omsorg framåt.

Vill du få veta resultatet?
Då ska du skriva upp dig på ett utskick av projektets resultatbrev. Där kommer du få presenterat delar av projektets resultat med hänvisning till vidare läsning.
Klicka här för att få utskicket.

Läs mer:

Hur ser den digitala mognaden ut i Halland?

Här kan du följa vår resa!

Välkommen till Digga Hallands blogg! Den här bloggen drevs av projektet Digga Halland under åren 2018 till och med januari 2021. Här kan du som besökare få inblick i projektets aktiviteter, bekanta dig med deltagare som var med i projektet, och lära känna några av Hallands drivkrafter som arbetat för att skapa förutsättningar för vård- och omsorg att digitaliseras. Vi hoppas du har nytta av våra inlägg och välkomnar dig som ny eller trogen besökare till projektets blogg!

Vad vill du veta mer om?

Det har hänt väldigt mycket i Digga Halland och därför vill vi hjälpa dig att hitta rätt. Här kan du se olika aktiviteter som har pågått i projektet och sortera innehållet efter kategori. Klicka på kategorierna för att få upp relevant flöde på bloggen.

Aktiviteter

Utbildningar, konferenser och olika tillfällen att testa digital teknik är några exempel på det du hittar under ”aktiviteter”. Här kan du ta del av allt fantastiskt som händer i projektet.

Lärprocesser

Vi har alla olika vägar mot samma mål. Med lärprocessfilmerna följer projektet olika lokala insatser med filmer och fångar processen och utvecklingen av projektet i varje kommun/region. Lärprocessfilmerna tas fram i samarbete med studenter på Högskolan i Halmstad.

Månadens medarbetare

Månadens medarbetare är en serie som går ut på att uppmärksamma medarbetare och projektdeltagare som bidragit med inspiration, energi och engagemang att utveckla och digitalisera verksamheten.

Övrigt

Projektspecifika händelser som vi har delat och berättat om. Här hittar du uppdateringar från projektmöten till aktiviteter där vi medverkat på mässor och konferenser.

Månadens medarbetare januari

Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för januari heter Anna-Carin Gunnarsson!

Anna-Carin är en medarbetare som är med och driver digitaliseringen framåt. Hon är nyfiken på förändring, bidrar med arbetsglädje och har en förmåga att entusiasmera kollegor och brukare att använda digitala hjälpmedel.

Grattis Anna-Carin och tack för dina goda insatser!

Månadens medarbetare Anna-Carin Gunnarsson.

Pedagog och person som satsning

På socialförvaltningen i Halmstads kommun har man valt att rekrytera en IKT-pedagog som ska vara stöd till verksamheten i arbetet kring digitala verktyg. I filmen berättar personen bakom rollen om sitt uppdrag och om några av de verktyg som han arbetar med att införa i förvaltningen under projekttiden.

 

Socialförvaltningen i Halmstads kommun har rekryterat en IKT-pedagog som ska arbeta direkt mot verksamheten med att utveckla modeller och rutiner för att omhänderta nya förslag och idéer på digitalisering. I filmen berättar David Lönn, IKT-pedagog, vad rollen innebär och vilka digitala tjänster och verktyg som de valt att utveckla i förvaltningen.

Vad står IKT för?
David beskriver att ”IKT” är nya ordet för ”IT”. Han utvecklar att det är en förkortning för information- och kommunikationsteknik, vilket kan vara digitala verktyg, tjänster och hjälpmedel som underlättar dialog mellan vård- och omsorgspersonal och brukarna. Han nämner förflyttningen från teknik som för några år sedan var lika med en dator, till dagens uppkopplade teknik och som exempelvis smarta kylskåp.

Utbildning i digital teknik
I filmen berättar ett par andra personer om olika digitala tjänster/verktyg/hjälpmedel som förvaltningen inför och om behovet av tekniken. I socialförvaltningen förekommer ”MemoPlanner”, ”Om mej” och ”Emra kollen” som digitala verktyg och tjänster, där personalen får extra utbildning och stöd kring användningen. Här spelar IKT-pedagogen en betydande roll. Något som David själv inte nämner men som också är av betydelse för projektet Digga Halland är att han i sin roll som IKT-pedagog varit ute i alla verksamheter och genomfört Digga Hallands webbutbildning i grupp, vilket varit både uppskattat och lärorikt.

Digitaliseringsombuden får ta del av lösningar för smarta hem

I Laholms andra lärprocessfilm, skuggas ett tillfälle när digitaliseringsombuden får utbildning i Google Home. Deltagarna uppskattar att få ställa frågor om hur tekniken fungerar och även utveckla idéer om hur den kan användas i det vardagliga arbetet.

Initiativet att få till ett utbildningstillfälle med fokus på tjänster och lösningar inom smarta hem, kom från delprojektledaren Christel Axelsson. Hon såg fördelar med att nyttja kompetens och kunskap från andra personer i projektet, för att utveckla digitaliseringsombuden. Christel frågade om delprojektledaren i Halmstads kommun kunde hålla i ett utbildningstillfälle för ombuden, vilket visade sig bli en bra match! Inte bara utbildningstillfället visade sig vara mitt i prick, utan det är också ett praktiskt exempel på lärprocesser och samverkan som skapats i projektet.

Digitaliseringsombuden fick under utbildningstillfället möjlighet att ställa frågor om tekniken och hur den går att använda i deras vardagliga arbete. En hög strävan om att förstå möjligheterna med tekniken och hur den kan komma till nytta, var utbildarens mål med tillfället. Det visade sig vara ett väldigt uppskattat sätt för deltagarna att lära sig om digital teknik. Efteråt uttryckte ombuden att det var bra att få komma till tals och vara delaktiga. I filmen får du ta del av deltagarnas utbildningstillfälle.

Om delprojektet
I Laholms kommun har man valt att rekrytera och utbilda 14 digitaliseringsombud inom socialtjänstens verksamhet. Tanken är att dessa medarbetare ska hjälpa till att driva den digitala utvecklingen. Att utbilda ombuden är Laholms lokala satsning.

Save the date: 2 april 2020

Den 2 april 2020 kommer projektet Digga Halland, Högskolan i Halmstad att arrangera en konferens med temat informationssäkerhet. På konferensen kommer nationella aktörer att medverka för att dela med sig av kunskap kring ämnet. Reservera den 2 april i din kalender!

Eventet vänder sig till dig som är verksam inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvårdssektorn i Halland. Eventet riktar sig till chefer, utvecklingsledare, systemförvaltare och andra professioner och personer med intresse för ämnet informationssäkerhet.

Varför temat informationssäkerhet?

Informationssäkerhet är en utmaning och en viktig uppgift för organisationer att hantera, framför allt när vård- och omsorgsverksamheter digitaliseras och krav på personuppgiftshantering skärps. I augusti 2018 trädde lagen om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster (NIS) i kraft. I projektet Digga Halland har inte minst utmaningarna förmedlats och arbetats med på flera olika nivåer och sätt. Utmaningen att göra vad som förväntas av oss gällande ledningssystem och hantering enligt NIS-direktivet har vi gemensamt och gör temat relevant. Digga Halland har därför tagit initiativ till konferensen för att utveckla samverkan i ämnet.

Förväntningar på eventet

Under konferensen kommer Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att dela med sig av sin kunskap i ämnet informationssäkerhet. Konferensen kommer att skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Sammantaget förväntas dagen bidra till en säkrare informationshantering och samverkan i Halland. Möjlighet till att mötas över organisationsgränser och komma i kontakt med nyckelaktörer inom ämnet är ambitionen.

Medverkande

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samt Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Mer information om eventet:

Högskolan i Halmstad – Informationssäkerhetsevent

 

Höjdpunkter från 2019 och nyårslöften 2020

Ytterligare ett år har gått och projektet Digga Halland lämnar ett fantastiskt projektår 2019 bakom sig. I detta inlägg summeras några av årets höjdpunkter och några nyårslöften inför 2020 presenteras.

En webbutbildning i digitaliseringens grunder, digitaliseringsambassadörer, testmiljöer och internutbildningar är några av alla aktiviteter som arrangerats i projektet Digga Halland under året som gått. Här kommer några andra höjdpunkter som skapat god dialog, utbyte och lärdomar i projektet.

Chattfunktionen i webbutbildningen

Vilken skatt! Här har över 2300 kommentarer lagts och det väller in med kloka reflektioner från medarbetare runt om i Halland. Övervägande är positiva kommentarer där projektdeltagare uttrycker att de på olika vis ser möjligheter med digitaliseringen. Där finns också kommentarer som synliggör utmaningarna med att använda tekniken och den oro som finns att den inte ska fungera. Det är en av årets höjdpunkter att uppmärksamma, eftersom så många valt att dela med sig av sina tankar och funderingar till andra kollegor inom vård och omsorg.
Läs även: Webbutbildningen – något för alla

Digga Hallands webbutbildning görs i grupp.

Utbyte med Danmark

En lyckad resa tog oss över Sveriges gränser in till grannlandet för att utbyta erfarenheter och lärdomar gällande digitalisering av vård och omsorg. Resan var mycket uppskattad från de som var med då utbytet gav deltagarna både verktyg, konkreta förslag och idéer att arbeta vidare med på hemmaplan.
Läs även: Lärorikt utbyte med Danmark

Månadens medarbetare

Vilket gäng! Under projekttiden har ni nu kunnat utse och uppmärksamma sju medarbetare som gör ett fantastiskt jobb med att stötta den förändringsprocess som pågår med digitalisering. De är också betydelsefulla i projektet då de sprider engagemang och motivation bland sina kollegor att anta utmaningarna och se möjligheterna digitaliseringen.
Läs även: Månadens medarbetare

Samverkanskonferensen ”Är digitalisering svaret”

I början av september tog sig vård- och omsorgspersonal från Skåne till Halland för att tillsammans med Digga Hallands deltagare medverka på en konferens där frågan ”Är digitalisering svaret” behandlades. Samarbetet med DigiLitt.kom gjorde att konferensen blev lyckad och goda omdömen lämnades från deltagare efter dagen. Särskilt utmärkte sig testhörnan, där deltagarna fick prova, testa och ta del av digital teknik.
Läs även: Är digitalisering svaret?

Är digitalisering svaret? Samverkanskonferens med Kommunförbundet Skåne och projektet DigiLitt.kom

Har du någon annan höjdpunkt under året som inte finns med i listan och som just bidragit till projektets framgång? Kommentera gärna inlägget.

Löften 2020

Projektet kan lova att hålla farten uppe. Under våren planeras de sista aktiviteterna i projektet som har mycket fokus på implementering. Framåt maj kommer projektet även att arrangera en spridningskonferens för att summera de utbildningsaktiviteter som gjorts och presentera vad det gett för resultat. Här ska det firas med alla projektdeltagare vilka bedrifter som åstadkommits! Ett annat löfte är att du ska få möjligheten att ta del av projektresultatet. Därför kan du redan nu anmäla ditt intresse att få ett resultatbrev skickat till dig efter projektavslut.
Anmäl ditt intresse här.

Fortsätt följa den spännande vår som Digga Halland har framför sig!

Digga Hallands spridningskonferens

Månadens medarbetare december

Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för december heter Maria Öresjö!

Maria Öresjö är kreativ, positiv och alltid säger ja! Hon är en av digitaliseringscoacherna som gör projektet Digga Halland lyckat.

Grattis Maria och tack för dina goda insatser!

Maria Öresjö arbetar som sjuksköterska i Kungsbacka kommun.

Webbutbildningen – något för alla

Något för alla – så skulle nog de flesta beskriva Digga Hallands webbutbildning. Trots olika kompetensnivåer gällande digitalisering och olika inställningar till förändringen så skapar den nytta. För vissa är den lätt, för andra är den utmanande. Oavsett ingång lämnar medarbetare liknande recensioner om utbildningen runt om i Halland.

Annika Andersson är en av alla tusentals medarbetare som har gjort Digga Hallands webbutbildning som handlar om grunderna i digitalisering av vård och omsorg. Hon har gjort den i grupp tillsammans med kollegor från olika avdelningar och hon tycker att utbildningen har förberett henne på den digitalisering som pågår. Hon säger med glimten i ögat att hon kanske inte kommer få vara med om hela utvecklingen som anställd inom omsorgen, men att hon ändå ser fram emot förändringen.

Det finns andra medarbetare som tycker att utbildningen är något för lätt, Annikas kollega Jenni Jakobsson är en av dem. Jenni arbetar också som undersköterska och hon tycker utbildningen var relativt lätt. Hon upplevde ändå nytta med utbildningen då den bidrog till relevanta diskussioner kring digitalisering. För Jenni så har utbildningen skapat en möjlighet för henne att hjälpa och förklara för kollegor hur saker och ting fungerar, men även visa på nyttan med digitalisering. Det tycker hon har varit väldigt givande och utvecklande i sig.

Så här kan det se ut när webbutbildningen görs i grupp. Till vänster i bild finns Jenni Jakobsson.

Runt om i Halland gör man utbildningen på olika sätt. Att göra den i grupp innebär att den som leder utbildningstillfället kan påverka utfallet till stor del eftersom ledaren guidar diskussionerna och övningarna i grupp. Katarina Sollin arbetar som enhetschef på ett boende i Kungsbacka och hon beskriver att det fungerar bra att se filmerna i grupp och sen välja ut frågeställningar som personalen kan diskutera. Hon har alltid fördelat personalen i bikupor för att få igång diskussion. Så här ser hon på nyttan som webbutbildningen och de gruppdiskussioner som skapas bidrar till:

– Jag kan se nyttan med webbutbildningen genom att personalen får möjlighet att diskutera med varandra utifrån olika erfarenheter. De som är mer digitala kan användas som en resurs och hjälpa till att förklara. Utbildningen har bidragit till att vi på avdelningen har fått möjlighet att prata om utmaningar och skapa förståelse för digitalisering. Den har också bidragit till att vi faktiskt ser oss omkring och kan konstatera att vi redan har en hel del teknik, säger Katarina Sollin, enhetschef i Kungsbacka.

72 procent av alla de medarbetare som gjort utbildningen fram tills idag, återkopplar att de överlag är nöjda med utbildningen. Det är en svindlande siffra att hela 7000 personer ska göra utbildningen. Det motsvarar ungefär 636 fotbollslag, alla invånare i Vilhelmina kommun eller lika många olika modersmål som världens befolkning talar.

En grupp medarbetare i Kungsbacka kommun gör Digga Hallands webbutbildning.

I webbutbildningen finns också möjlighet för medarbetare att lämna kommentarer i kommentarsfält och på så vis utbyta erfarenheter och tankar med varandra över organisationsgränser. Här delas tankar och reflektioner gällande de olika ämnena som deltagaren går igenom i utbildningen. Totalt har drygt 2300 kommentarer lagts, där deltagarna bland annat uttryckt sina tankar om webbutbildningen och om framtiden. Här är ett axplock av kommentarerna:

”Jag har fått bättre insikt i vad detta med digitalisering innebär.”

”Mer utbildning och framför allt kontinuerlig uppdatering av digitalisering, tror jag gör att alla förstår att det är den enda vägen vi har framför oss. Alla har inte rätt kunskap och erfarenhet. Därav behövs mer utbildning till personalen, så vi får med oss alla på tåget in i framtiden.”

”Den här kursen gjorde mig mer positiv till digitalisering. Jag ser med nyfikenhet fram emot att lära mig mer. Det finns mycket möjligheter med digitaliseringen.”

”Intressant att se vilka möjligheter det redan nu finns, och saker som man kanske delvis bara trodde fanns i filmvärlden.”

”Inte mycket nytt för mig, men det är bra att Halland gör den här utbildningen tillsammans! Om en kommun eller en avdelning gör sin egen grej, så finns det risk att kunskapsnivån ser extremt olika ut i Sverige. Kan man höja den generella kunskapsnivån så kan vi komma längre, precis som det klassiska ordspråket: Vi är inte starkare än den svagaste länken.”

Det finns även en hel del kommentarer där deltagarna uttrycker viss osäkerhet gällande digitalisering. Det framgår tydligt att deltagarna grundar frågorna i vårdtagarnas garanti för god och säker vård och omsorg. Så här kan det låta:

”Storebror ser dig. Vad händer om strömmen går? Finns det täckning över allt? Kommer vi att tappa bort den mänskliga kontakten?”

”Utbildningen borde ha gjorts för 10 år sedan. Kapitlet Framtiden är redan här.”

”Jag kan känna rädsla över hur framtiden ser ut. Om allt det goda ökar kommer även dåliga saker att öka. Men i det stora hela tycker jag att det är lärorikt och intressant.”

Digga Hallands utbildning är unik och precis som en deltagare som gjort webbutbildningen beskriver, så är det en fördel att vi gör den här utbildningen tillsammans i Halland. Det bidrar till en gemensam kunskapsgrund och samförståelse för vad digitalisering är och innebär för vård och omsorg. Det kan även bidra till att medarbetarna är mer rustade för att möta morgondagens digitala arbetsplats.

Läs mer:

Digga Hallands trailer
Över 7 000 medarbetare inom vård och omsorg lär sig grunderna i digitalisering

 

Månadens medarbetare november

Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för november heter Anna Ginsthammar!

Anna Ginsthammar är en kreativ person som alltid hittar lösningar på problem. Hon entusiasmerar medarbetare och kunder att prova produkter och tjänster som vi använder i projektet. Resultatet av att vi använder tekniken är att kunder har blivit mer självständiga och kommunikationen med anhöriga har blivit bättre, i de grupper där vi testar en kommunikationsapp. Anna en bidragande kraft till projektets resultat.

Grattis Anna och tack för dina goda insatser!