Personal får utbildning i användning av medicinrobot

I Falkenbergs kommun har man tagit fram en 10-stegs modell för att prova och utvärdera välfärdstekniska lösningar, som kan bli aktuella att implementera i olika vård- och omsorgsverksamheter. I den här filmen får vi förklarat för oss hur modellen ser ut och även göra nedslag i ett av stegen, där personalen får utbildning i hur en medicinrobot fungerar.

Ett av Digga Hallands mål i projektet är att medarbetarna ska bli mer involverade och delaktiga vid implementeringen av digitala tjänster. Skulle man kunna säga att Falkenbergs lokala satsning arbetar för att bidra till det målet? Absolut! Mattias Törngren, som är projektledare för PIO (Planeringscenter för individuell omsorg), belyser vikten av att personal och verksamheterna på olika sätt blir inkluderade och delaktiga i processen, när tekniska lösningar ska implementeras i verksamheterna. Han utvecklar:

– Det har från början varit väldigt viktigt och till och med ett krav att involvera personalen tidigt i processen när digital teknik utvärderas eller övervägs att köpas in. Personalen görs därför delaktig genom representanter som finns med i PIO-projektet. Här finns personal från olika professioner och dessutom samlar vi representanter från alla de verksamheter som kommer påverkas av lösningen (vid ett eventuellt införande) till det vi kallar för verksamhetspanel. Där presenteras lösningen med sina fördelar och eventuella nackdelar och en workshop hålls med samtliga deltagare för att få så många olika rollers perspektiv som möjligt.

Modellen har funnit ett år i kommunen men det är först vid införandet av medicinroboten som man använt och följt hela processen från idé till implementering. Mattias berättar att det är viktigt för kommunen att involvera personalen och verksamheterna, därför sitter bland annat en Distriktssköterska, Biståndshandläggare, Sjukgymnast och Arbetsterapeut med i projektgruppen. En annan sak som Mattias belyser är hur viktigt det är att se på de olika välfärdstekniska lösningarna utifrån ett brukarperspektiv. Han förklarar att Falkenbergs kommun, efter ett studiebesök i Danmark, hämtat inspiration från en modell som kallas ”Business case”. Den går ut på att man utvärderar produkten utifrån från ett antal viktiga perspektiv som vi kommunen tagit fram. Det handlar i första hand om brukar- och organisationsnytta, men också om tekniken, genomförbarhet och angelägenhet.

Falkenbergs delprojekt handlar om att landa i en arbetsmetod som fungerar och som kan används som ett metodiskt stöd i verksamheten när nya digitala lösningar ska implementeras. Det gör att medarbetare systematiskt får chansen att komma med inspel och vara delaktiga i processen. I filmen ser vi att de är på god väg att hitta en modell som kan fungera för kommunen.

Läs mer om medicinroboten på Falkenbergs kommuns webbsida.

Tryggare för de som arbetar och tryggare för de boende

Över ett år har Varbergs kommun testat trygghetskameror som nu implementeras i fler verksamheter och på fler boenden. I den här filmen gör vi nedslag på ett av boendena där vi får höra från personalen om den utbildning som gavs i samband med införandet och hur de ser på den nya tekniken i sitt arbete.

 

Juan Carlos Gamboa är en sann förespråkare av fjärrkameror och sensorkameror. För honom har den digitala tekniken verkligen gjort skillnad. Han beskriver i filmen om hur de boende kunde vara oroliga om nätterna och hur han vid flera tillfällen störde nattsömnen när han steg in på rummen för tillsyn. Med kamerorna behöver han inte längre göra besök som stör, utan kan genom monitorn se vad som händer och agera därefter.

Juan Carlos Gamboa berättar också att utbildningen han fått var kort, men att det sedan skedde ett kollegialt lärande på hans avdelning, där kollegor stöttade och hjälpte varandra. En kollega till honom beskriver att det inte alls var svårt att lära sig använda tekniken.

De olika kamerorna är en del av all välfärdsteknik som Varbergs kommun testar inom ramen för Digga Halland. Med fokus på natten i den här produktionen får vi följa hur digital teknik underlättat nattpersonalens arbete, såsom ökat tryggheten för de boende.

 

”Ingenting kan bli som förut, det kan antingen bli sämre eller bättre”

Förra veckan samlades Laholms digitaliseringsombud och Kungsbackas digitaliseringcoacher på Högskolan i Halmstad för en gemensam utbildning i förändringsledning. Under titeln ”Digga förändring” fick gruppen diskutera och reflektera om hur de kan påverka förändringen, men också hur de är en del av den. 

Digitaliseringscoacher från Kungsbacka kommun och digitaliseringsombud från Laholms kommun.

Diskussionerna sattes igång tidigt när gruppen började prata om normkritiskt tänkande i situationer som kan uppstå i samband med digitalisering. Jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering diskuterades i olika grupper. Frågor som växte i rummet var hur det ser ut i olika verksamheter och hur man arbetar med detta i förändringsarbete.

– Visst är vi många kvinnor i branschen, men vi har en bredd i gruppen utifrån attityder, åsikter, personligheter och bakgrunder vilket bidrar till att vi aktivt arbetar och reflekterar över de här frågorna, säger en av digitaliseringscoacherna. Det handlar inte om vem man är, utan att vi hela tiden tänker på att respektera alla, och visa ömsesidig respekt. Det skiljer sig inte från situationer som inte har med digitalisering att göra.

Digitaliseringscoacherna och ombuden får inledningsvis frågan varför ska vi förändra? I kör svarar alla nästan samma sak: För att förbättra, förenkla, effektivisera och hålla nyfikenheten vid liv.

– När ni kan svara på frågan varför vi ska förändra, då kommer ni få kraft i att förändra, uppmanar Jan Winroth som är en av dagens föreläsare.

Efter en inledning där mycket engagemang väcktes mellan kommunernas olika coacher/ombud med fokus på att leda förändring, så fick gruppen besöka Högskolans Hälsolabb och stressrehabiliteringscenter. Här fick deltagarna mäta hjärtfrekvensen och göra olika övningar för att se och mäta hur de påverkas av stress i olika situationer. Bodil och Ann-Christin är två av Laholms digitaliseringsombud som var med på simuleringen. De fick med sig nya verktyg och kunskap om hur de i sin roll som digitaliseringsombud kan arbeta med förändring och hur digitaliseringen kan påverka stress.

Här pågår en stimulering i stresshantering på Högskolans Hälsolabb.

– Ofta när man kommer med ny teknik så möts man av kollegor som kan bli lite hysteriska och ibland rädda för förändringar. På så vis påminner den här simuleringen om vilka enkla verktyg vi har för att hantera förändring- att andas bland annat, säger Ann-Christin.

– Vi ska ju använda teknik på ett sätt där det inte stressar oss utan ger oss något, jag använder ljudböcker väldigt mycket vilket har hjälpt mig att somna bättre och det är ett bra exempel på hur teknik hjälper oss, utan att bidra till stress eller något negativt, kommenterar Bodil.

Både Bodil och Ann-Cristin ser positivt på förändring och vill vara med och bidra till att fler kan komma öva rädslor eller motstånd till att förändra, vilket i nutid handlar mycket om digitalisering.

– Jag brukar säga att ingenting kan bli som förut, men det kan bli sämre eller bättre, avslutar Bodil genom att tydligt peka framåt, utan att fastna med blicken i backspeglarna.

Efter dagens utbildningar har coacherna och ombuden fått med sig redskap och verktyg för att leda förändring, tänka normkritiskt och hantera stress. De har också fått utrymme att reflektera och diskutera kring sina roller som digitaliseringsombud/digitaliseringscoacher. Förändring pågår hela tiden och den här gruppen medarbetare vill verkligen vara med och påverka riktningen. Här kan du se ett klipp från dagens föreläsning och utbildningsinsatser:

Klicka på bilden för att spela upp klippet.

Här kan du ladda ner presentationerna från utbildningen
Jan Karlsson & Jan Winroth – Digga förändning
Janicke Andersson – Att tänka normkritiskt i samband med digitalisering

Månadens medarbetare augusti

Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för augusti heter Layla Ahmed Mahmuud!

Layla har på ett positivt sätt kommit in väl i arbetsgrupper som hon arbetat i och blivit mycket omtyckt. Hon har ett fint bemötande mot både kunder och personal och bidrar med sin arbetsglädje till hemvårdsförvaltningens värdeord ”Tillit, Respekt och Ödmjukhet”. Hon inspirerar sina kollegor med sin värme, stolthet och styrka. Hon har varit målinriktad från starten som serviceassistent, att utbilda sig till undersköterska. Det råder ingen tvekan om att Layla kommer att bli en bra framtida medarbetare hos oss!

Grattis Layla och tack för dina goda insatser!

Layla Ahmed Mahmuud, Serviceassistent, Halmstads kommun.

 

 

 

Projektet i halvlek – hur går det för oss?

Bladen är gröna och sommarhettan har värmt upp västkustens strandremsa. I projektet är hettan också hög då en massa aktiviteter ligger i startgroparna inför hösten. Där är även många aktiviteter som redan genomförts i de halländska vård- och omsorgsverksamheterna i Digga Hallands anda.

Halvvägs in i projektet har vi hunnit producera en hel webbutbildning, arrangera utbildningar och påbörjat en mängd olika utbyten. I projektet har bland annat vård- och omsorgsmedarbetare fått utbildning i olika digitala välfärdstekniska lösningar i Falkenberg. Personal inom kommunens omsorgsverksamheter i Hylte har varit delaktiga och involverade vid införandet av en digital signeringsapp. Sjukvårdspersonal på mödravården i Region Halland har fått utbildning i ett nytt digitalt journalsystem och flera kommuner i Halland har kommit igång med digitaliseringscoacher som ska leda och stödja förändringen som digitaliseringen medför. Om alla dessa stunder vi minns från projektets första halvlek kan du se här:

Klicka på bilden för att spela upp filmen.

 

 

Studenter bakom linsen

I Digga Halland pågår många olika lokala utbildningsinsatser runt om i kommunerna och i regionen. För att fånga upp vad som händer, ta reda på vad organisationerna lär sig på resans gång, samt följa deltagarna i projektet, så har Digga Halland ett etablerat  samarbete med studenter på Högskolan.

Samarbetet innebär att studenter som idag läser eller har läst kurser inom eller programmet Medie- och kommunikationsvetenskap, gör turné i Halland och filmar projektets olika aktiviteter. Kommunerna och regionen tar emot studenterna och låter senare studenterna samla in material som ska leda till en film om besöket. Studenterna får möjlighet att komma ut i arbetslivet och skaffa sig erfarenhet av medieproduktion, knyta kontakter och få insikt i Hallands kommunala och regionala vård- och omsorgsverksamheter. För projektet innebär samarbetet ett unikt utbyte där vi får chansen att skugga projektets aktiviteter på ett mer tillgängligt och framtonade sätt.

När Högskolan samverkar så skapas unika möjligheter för studenterna att besöka näringslivet redan under sin studietid och börja samla erfarenheter från olika uppdrag och uppgifter. Det främjar möjligheten att som student översätta all nyvunnen teoretisk kunskap och skapa praktiska färdigheter. Det skapar också möjligheter för studenterna att knyter kontakter för framtiden.

Att få komma ut i verksamheterna och filma ger mig som student en möjlighet att ta ett kliv ut i arbetslivet. Jag får möjlighet att arbeta skarpt och lära mig utrustningen och filmteknik i praktiken. Det ger mig möjlighet att utvecklas och samtidigt känna en trygghet när vi åker ut på uppdrag av Högskolan, där vi alltid har någon att kontakta om det skulle behövas.
– Student på Högskolan i Halmstad

Jag skulle verkligen rekommendera alla som kan att ingå i samarbeten med olika samverkansprojekt! Det medför en massa positivt och man erbjuds möjligheten att utveckla sina kunskaper och arbeta skarpt, vilket är otroligt roligt!
– Student på Högskolan i Halmstad

Studenter som varit delaktiga i olika produktioner är Tess Johansson, Kristine Reinertsen, Linnea Andersson, Felix Vallentin, Astrid Paulsson, Hanna Olsson, Karolin Ersoy, Jennifer Jonasson, Hannah Backman, Amanda Andersson, Annie Linsemark och Sofia Ta. Tack vare projektets samarbete med studenter så lyckas vi fånga arbetet som pågår ute i verksamheterna och fånga deltagandet.

I projektet blir studenterna en viktig del av delprojektet som vi kallar ”Lärprocesser”, där deras filmdokumentationer är ett sätt att fånga, sprida och dela erfarenheter och kunskap mellan samverkansparterna i projektet. Här kan du se produktionerna som studenterna gjort:

Kungsbacka film 1
Kungsbacka film 2
Kungsbacka film 3

Hylte film 1
Hylte film 3

Laholm film 1
Laholm film 2
Laholm film 3

Falkenberg film 1
Falkenberg film 2
Falkenberg film 3

Varberg film 1
Varberg film 2
Varberg film 3

Halmstad, hemvårdsförvaltning film 1
Halmstad, hemvårdsförvaltning, film 2
Halmstad, hemvårdsförvaltning, film 3

Halmstad, socialförvaltning film 1
Halmstad, socialförvaltning film 2
Halmstad, socialförvaltning film 3

Region Halland, film 3

”Medarbetarna behöver arbeta på nya moderna arbetssätt och med digital teknik”

Halmstads kommun arbetar för att stötta medarbetare till ökad digital kompetens och har en ambition att öka användandet av digitala verktyg i verksamheterna.

Hemvårdsförvaltningen i Halmstad kommer arbeta med att utbilda medarbetare som arbetar som Planerare och Samordnare inom hemtjänsten. De kommer att göra gemensamma och individuella aktiviteter för att stärka den digitala kompetensen i befintliga digitala verktyg. De kommer också att kompetensutveckla serviceassistenter som finns i organisationen. Serviceassistenterna står vanligtvis utanför arbetsmarknaden, men får chans att bättre integreras i branschen genom Digga Hallands utbildningsinsatser.

Jennie Vidal, Förvaltningschef på Hemvårdsförvaltningen i Halmstad, beskriver att Digga Halland är en viktig satsning och menar på att hon är stolt över att Halmstad kan bidra med en integrerande insats i deras delprojekt. I filmen ramar Jennie in varför Halmstads hemvårdsförvaltning är med i den här satsningen och varför det är så viktigt att kompetensutveckla personalen. Trygghet, både för personal och kunder, återkommer som något de verkligen vill att projektaktiviteterna ska bidra och leda till.

– För att möta framtiden på bästa sätt måste vi skapa nya välfärdstjänster och se till att vi får in digitala välfärdstjänster, men också att våra medarbetare arbetar på nya moderna arbetssätt och med digital teknik, menar Jennie Vidal.

Delprojektet i Halmstad hemvårdsförvaltning drivs med hjälp av delprojektledaren Andrea Kuti som i filmen beskriver varför det är viktigt att kompetensutveckla personalen. Vi får också lyssna till hur några medarbetare, som arbetar som Samordnare/Planerare, vad de tycker och tänker om aktiviteter som planeras för att öka deras digitala kompetens.

 

Digga Halland på Vitalis 2019!

Vitalis är en ehälsomässa som arrangeras årligen i Göteborg och som drar flera tusen besökare. Nu i dagarna finns Digga Halland på plats för att dela med oss av lite smakprov från vår nylanserade webbutbildning.

Richard Lindhägg, projektrådgivare, demonstrerar övningen som besökare till vår monter får göra.

Mässan äger rum mellan den 21-23 maj och Digga Halland finns på plats i en gemensam monter tillsammans med Hälsoteknikcentrum Halland. I montern finns representanter från båda verksamheterna för att tala med besökare om framtidens vård och omsorg. Digga Halland för dialog om hur viktigt det är att personalen kompetensutvecklas och delger de aktiviteter som pågår i projektet för att främja medarbetarnas digitala kompetens.

I montern får besökarna prova på att göra en av övningarna som vård- och omsorgspersonalen i Halland också kommer göra som en del av webbutbildningen. Här får besökarna ta ställning till om viss digital teknik finns idag eller inte. Vi visar också vår trailer som beskriver vad webbutbildningen innehåller och får glada tillrop som återkoppling.

Flera av besökarna som kom förbi den första dagen hade hört talas om Digga Halland och visade stort intresse för vår halländska satsning. De ställde bra frågor och var engagerade och villiga att ta del av projektets kommande resultat.

Om ni befinner er i Göteborg och har vägarna förbi mässan så hälsar vi er varmt välkomna till vår monter för att prata med oss! Ni hittar oss i monter B10:71. På torsdag (23 maj) kommer även Lena German Millberg (projektledare för Digga Halland) och Petra Lindström (kommunikatör) att stå på scenen och berätta om framtidens vård- och omsorgsmedarbetare. Missa inte detta i konferensprogrammet!

Konferensprogram Vitalis

 

 

Digga Hallands webbutbildning är lanserad!

I början av maj lanserades Digga Hallands webbutbildning som 7000 medarbetare inom vård och omsorg kommer genomgå under 2019 och in i början på nästa år.  Webbutbildningen är en övergripande aktivitet i projektet som alla halländska kommuner och Region Halland är med och genomför.

Foto: Joakim Andersson

Förståelse för vad digitalisering är och innebär varierar bland medarbetare inom vård och omsorg. Digga Halland har gemensamt tagit fram en webbutbildning som ska erbjuda personalen en grundläggande utbildning inom digitalisering av vård och omsorg. Medarbetarna kommer kunna lära sig vad digitaliseringen är, hur de kan påverka och förändra sitt arbete samt även upptäcka möjligheterna med digitaliseringen.

Efter månader av intensivt arbete med att ta fram utbildningen är den nu på plats och redo att börja genomföras. Kommunerna och regionen kommer utefter egen planering att låta personalen göra utbildningen vid olika tillfällen under kommande nio månader. Efter februari 2020 ska alla 7000 medarbetare genomgått utbildningen och förhoppningsvis utökat kunskapen om vad digitalisering är och innebär för deras arbete, yrkesroll och utveckling. I samband med lanseringen av webbutbildningen så publicerades även en trailer som visar vad utbildningen innehåller och kort ger inblick i hur webbutbildningen ser ut.

 

Framtagningen av webbutbildningen har varit ett lagarbete där flera externa leverantörer varit delaktiga i att ta fram produktionen. I samband med att webbutbildningen lanseras kommenterar en av parterna samt projektledaren hur arbetet har gått och vad de hoppas på för reaktioner när medarbetare inom vård och omsorg ska göra utbildningen.

Det här är en utbildning som vi är stolta över att ha tagit fram. Vi hoppas att personalen ska uppskatta utbildningen och motiveras att aktivt delta i den snabba digitala utveckling som pågår. Vi är speciellt nyfikna på att se resultatet av den dialog som vi hoppas att utbildningen skapar och att övningarna bidrar till att sprida tankar och kunskap mellan medarbetarna. Att ha tagit fram den här utbildningen har varit väldigt lärorikt och spännande, framför allt när det kommer till framtidsspaningarna och möjligheterna som digitaliseringen innebär.
Andreas Silfverberg, StageIT

 

 

 

 

 

Jag hoppas att regionens och kommunernas personal inom vård och omsorg får en ”aha-upplevelse” av vad digitaliseringen kan möjliggöra i deras yrkesroll, när de gör webbutbildningen. Även att den skapar motivation, nyfikenhet och förändringsvilja.
Lena German Millberg,
Projektledare Digga Halland

 

 

 

 

Medarbetare drev utveckling av digitala signeringslistor

Under våren har Hylte kommun infört ett digitalt signeringssystem som ska användas vid överlämning av läkemedel och vid hälso- och sjukvårdsordinationer. Medarbetarna signerar överlämning av läkemedel med hjälp av en app som finns i arbetstelefonen.

Som en lokal kompetensutvecklingsinsats så har Hylte kommun valt att implementera ett digitalt verktyg för kvittering av insatser inom vården i kommunen. Satsningen innebär att Hylte kommer börja använda en app för att patientsäkra läkemedelshanteringen och andra vårdinsatser i verksamheterna. Personalen har utbildats i användningen av verktyget, involveras i implementeringen och även fått ge omdömen av appen. Från och med den 7 maj så blev signeringslistorna digitala i kommunen.

En stor del av insatserna har handlat om att få medarbetare involverade för att visa behov och nå lösningar.
Medarbetarna inom omsorgen har varit med redan från början vid implementeringen av signeringsappen. I första steget genomfördes behovsinventeringar som sedan sammanställdes inför nästa steg i processen. Behoven visade att digitala redskap skulle kunna vara en möjlig lösning. Behovsinventeringen kokades sedan ned till en kravställning, som medarbetarna var med och tog fram. Redan inledningsvis i processen såg man alltså till att personalen, som ska använda verktyget, fick vara delaktiga och agera kravställare.

– Medarbetarnas kompetens är oerhört viktigt att ta med under hela processen för att kunna få ett framgångsrikt genomförande. Arbetssättet bidrar till ökad chans att det digitala redskapet används såsom det är tänkt.
Maria Andersson, projektledare för Hyltes delprojekt.

Nu återstår det att se hur det digitala verktyget kommer att vidareutvecklas av användarna. Efter gediget arbete med utbildning, involvering och noga betänkande gällande förvaltandet av medarbetarnas kompetenser, så är implementering slutförd.

För vidare läsning:
Signering av ordinerade hälso- och sjukvårdsinsatser blir digital efter medarbetardriven utveckling