Medelvärden biblioteksenkäten 2007 (2004 inom parentes)
- Personalens bemötande 4,2 (4,0) (5% vet ej/ingen åsikt)
- Fjärrlåneservicen 4,0 (3,5) (52% -”- )
- Samlingarnas relevans 3,8 (3,6) (30% -”- )
- Webbplats 3,8 (3,6) (9% -”- )
- Lokalerna 3,8 (3,9) (6% -”- )
Påfallande många (60%) svarade vet ej/ingen åsikt om utbudet av e-tidskrifter och ännu fler (70%)svarade vet ej/ingen åsikt om utbudet av e-böcker. I en tid där vi övergår till allt fler elektroniska medier får vi fråga oss om våra användare hänger med i den utvecklingen och om vi informerar och marknadsför våra elektroniska medier tillräckligt effektivt: 41% hade ingen åsikt om utbudet av de tryckta tidskrifterna. (Biblioteket har ca 600 tryckta tidskrifter och ca 10 000 elektroniska tidskrifter i bibliotekets tidskriftslista).
Vad gör man då på biblioteket?
Det vanligaste är att man lånar eller lämnar böcker. Många läser kurslitteratur och andra böcker, många får hjälp vid låne- och informationsdiskarna. Få har ställt frågor vid IT- helpdesk enligt enkäten. IT-helpdesk var relativt ny när enkäten genomfördes och it-frågor ställs vid alla diskar så det är nog en stor felmarginal vid denna fråga. 80% har använt bibliotekets webbsidor, de flesta rätt ofta. Få användare har läst dagstidningar (fast vi tror att de flesta läser dagstidningar flitigt på nätet istället).