I Laholms kommun har man valt att rekrytera och utbilda 14 digitaliseringsombud inom socialtjänstens verksamhet. Tanken är att dessa medarbetare ska hjälpa till att driva den digitala utvecklingen. 

Allt startade med att Laholms kommun gick ut med en intern annons där man sökte medarbetare inom organisationen med ett intresse av att ta ansvar och agera dragplåster i verksamheternas arbete kring digitalisering. Digitaliseringsombudens roll är att fånga in behov från verksamheten och skapa intresse för digitalisering i sitt arbete. I filmen framgår det att det är en utmaning att fånga personalens goda idéer och ta vara på den kunskap som finns. De som var intresserade fick anmäla sig och nu är tanken att de medarbetare som utsetts till ombud, under hösten ska bygga på sina egna portföljer att stödja och dra den digitala utvecklingen framåt.

Jag hoppas att medarbetarna ser detta som ett led i sin interna karriär och att de väljer att stanna kvar hos oss. Jag hoppas också att den nya uppgiften kommer inspirera medarbetarna i sitt arbete.
– Christel Sundberg

Christel Sundberg är socialchef i Laholms kommun. Hon pratar lovande om de nya digitaliseringsombuden och ser deras uppgift som budbärare av budskap, någon som kan dra utvecklingen åt samma håll och förmedla kunskap inom organisationen. Hon pratar om ombuden som en viktig brygga mellan cheferna och medarbetarna och hur deras kompetens kan komma att ha en betydande roll i den utveckling som pågår. Christel berättar i Laholms första film om varför Laholm valt att satsa på digitaliseringsombud, vad deras roll kommer vara och vad deras lokala satsning i Digga Halland innebär.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *