VFU i Uganda #4

Okej så förra veckan var het galen. Vi hade insekter som tema som jag skrev i förra inlägget, men barnen tog in maskar, sniglar, gräshoppor mm och hittade en massa saker som de la på lärarens bänk. Onsdagen bestod av 6 barn utav 30 möjliga och 5 lärare av 7 möjliga då det var en demonstration i stan så presidenten bestämde sig för att stänga vägar och varken barn eller lärare kunde komma till skolan. En av lärarna insåg för sent att han skulle vända hem igen så han satt i bilkö i 5h…. Vi bara mös med barnen hela dagen och gjorde en massa andra måste som att göra lärloggar fast det heter Tapastry, vi gjorde en julgran för julgransaktionen som var på fredagen tillsammans med insamlingen av julklappar till barn som inte får några julklappar. Vi åt popcorn vilket vi aldrig hade gjort hemma och faktum är att vi har popcorn minst en gång i veckan i skolan som snacks.

Trafiken fortsatte vara kaos på fredagkvällen då satt jag och Moster i kö i 2h vid ca kl 20 för att komma hem så vi var hemma kl 22…. Lagom trötta efter en lång vecka och tosig trafik.

Denna veckan har vi just startat och vi har Jultema, en lite isbjörnspark, jultomtens verkstad, tillverkning av eget julpapper, inslagning av julklappar, brevskrivarna och mycket mer. Jag laddar upp bilder senare i veckan på allt detta men har inte de tillgängliga just nu.

Hoppas ni har det bra! /Sandra

Ny vecka nya händelser!

Hoppas alla hade en bra första advent där hemma! En fågel viskade till mig att vissa hade lite snö 😀 synd att jag missade det, men jag hade det toppen här! Vi åt lussebullar och var på julmarknad :D.

Förra veckan var en succé med djungel, då vi fort över hela Afrika på olika savanner, in i öknen, till djungeln och alla möjliga platser som barnen kom på :D. Denna veckan har vi nytt tema i klassen och det är insekter. Vi har ett insekts hotell inne i klassrummet men som tur är har vi inte riktiga insekter där. Vi har ett insekts labb, ett bord där barnen kan göra larver, ett där de gör spindlar och ett där de gör nyckelpigor. Vi har ett bisamhälle med bi (så klart inte riktiga) och massa mer. ni ser på bilderna vad som händer här :D.

Idag har vi även haft Uganda kultur eller vad man kallar det, barnen har dansat till sång och trumma. Även jag dansade , det var kul. Tänk att en trumma kan höja stämningen så alla barnen bara vill röra på sig.

Några av barnen var även på insekts jakt på rasten och hittade en jättefin syrsa, den var alldeles guldiga, super söt men lite läskig tyckte några av barnen och ville inte ha den inne i klassrummet. Juste vi har även Forrest school denna veckan och då är det insekts jakt som står på schemat.

Bi samhället.

Syrsan

Syrsan när vi släppt ut den.

Larver

Sniglar ute i labbet.

Rockar och bilder som finns ute i labbet.

Här får barnen skapa olika insekter med playdou lera.

Barnens egen tillverkade spindlar.

Här är en Sala som man kan leka med alla sakerna som finns i sagan och den heter den väldigt hungriga larven.

Bilder från insekts hotellet.

Också insekts hotellet.

Varje vecka byter de även ut alla böcker på hyllan efter temas som är i klassen. Så nu är det mycket böcker om insekter.

Här är labbet.

Detta är pappret som barnen får i Forrest school.

 

Det får räcka för denna gången så skriver jag snart igen 😀

Tack ni som läst <3

Hej alla i kylan 🥶!

Hoppas ni har det bra, själv sitter jag och svettas 😉 idag regnade det på morgonen men sen kom solen och det har varit helt fantastiskt väder! Kanske 24-26 grader i skuggan 😀

Två dagar har nått sitt slut i skolan, det har varit två intensiva och ganska långa dagar men det har varit super kul. Det är ganska likt som hemma förutom att dessa barnen är i utvecklingsfas som vi ser en 5-6 åring. Det är en helt annan läroplan som är EYFS för engelska skolan, gå gärna in och kolla den. Vi har ett schema varje dag där bland annars simning, idrott, musik och bild är med och då har barnen speciella lärare som är utbildade i just det för varje sak.

En av de stora skillnaderna jag ser här och nu är att varje vecka är det ett nytt tema i klassen och varje dag fixar vi lärare i ordning klassrummet inför nästa dag. Vi brukar kanske fixa i klassrummen eller så hemma med men inte alls på samma vis. Bilderna ser ni åvan.

En annan sak som jag reflekterade över redan igår är att alla barn tvingas att lära sig Engelska, här finns ingen som översätter till dom. Det finns ett barn som bara har varit här i 12 veckor som inte kunde någon engelska alls vid starten och nu kan hen kommunicera, leka och berätta vad hen vill super bra, hen kämpar fortfarande lite med orden men i denna unga åldern som 3-4 år så lär barnen sig s snabbt så de lär sig. Varför är vi hemma så himla oroliga för att barnen inte förstår? Jag önskar att vi vågade tro lite mer på barnen för de kan och de lär sig mycket snabbare än vi många gånger tror, tror jag.

Juste höll nästan på att glömma! Barnen i Sunflowers och i Reseptionclass (detta är barnen i åldrarna 3-5 år) håller på att träna på en julpjäs, med sång, musik, dans och drama. Igår ställde min handledare en mycket bra fråga till alla andra lärare för barnen, varför gör vi den? Någon svarade för föräldrarna.. då svarade min handledare hm… fast är vi inte här för att göra saker med och för barnen? Diskussionen fortsatte men detta är en fråga som jag tycker kommer upp väldigt ofta hemma med. För vem gör vi de olika sakerna?

Oj det blev vist ganska mycket hoppas ni har orkat läsa 😀 tack i så fall för visat intresse 😀 kommentera gärna om ni funderar över något. Jag är väldigt trött nu med så ursäkta om det står nått tokigt på något ställe 😇

Ha det gött 😀

Här kommer första inlägget för alla nyfikna själar där hemma. Mitt namn är Sandra Svan oh jag läser till förskollärare, termin 5.  Jag har nu fått möjligheten att göra min VFU i Uganda på min mosters skola (som jag för övrigt kommer att bo hos också.), Ambrosoli international school där jag ska vara i en grupp med de minsta barnen på skolan, barnen är i åldrarna 3-4 år. Ni kommer här få följa delar av min resa här i Uganda. Trevlig läsning 😀

Jag kom fram igår kväll lokaltid 22.45 men svensk tid 20.45. Efter en tidsresa framåt i tiden och 12 fysiska timmar på flyg var jag mör när vi kom till huset. Det har varit mycket förberedelse och shopping av en helt ny garderob innan, då min garderob inte var anpassad för att vara lärare på en internationell skola där shorts, korta klänningar, spagetti linnen och skor som inte sitter fast på foten är tillåtet. Men jag har hittar allt jag behöver (tror jag) och sen får jag klara mig utan det som jag inte har helt enkelt.

I morgon är första dagen på skolan och jag ska visst gå upp kl 6 vilket är kl 4 i Sverige… vi får se hur pigg jag är då ;). Jag kommer försöka uppdatera ca 2-3 ggr i veckan med lite bilder och med vad jag gör här. Ha det så bra så länge så hörs vi snart igen!

Betygen i procent? Jo, mycket sant!

Hej igen!

Mitten av terminen närma sig för oss här i Skottland eftersom de börjar sin termin tidigare än hemma i Sverige. Inom universitetet räknar de även veckorna på ett annat sätt, så vecka 1 är den veckan då studierna börja på höstterminen. Vilket gör att vår utbytestermin som sker mellan den 8e Januari till den 13e Maj, blir enligt universitetet mellan veckorna 19-36. Detta är hyfsat förvirrande och förvirrande är även deras betygssystem. De olika momenten i en kurs är uppdelade i olika mycket procent istället för att ge ett direkt betyg (U, G, VG) som i Sverige.

En kurs har totalt 100%, det är däremot omöjligt att få eller så gott som omöjligt och detta är inget jag hittar på, på introduktionen för alla internationella studenter så berättades det att om någon presterar ett resultat som är kring 80% räknas som att vara precis under outstanding.

Detta är för att t.ex. som det moment som jag och Tove hade för någon vecka sen Pre-Production & Group Peer Review kan som högst ge oss 20%.

5% för Attending Group Review och hur pass aktiv man är med kommentarer och feedback etc.

5% för Storyboards som avgörs efter vilken kvalité och hur genomtänkt det är.

10% för Moodboards där man beror på hur djupt man forskat kring de olika animerings typer som finns och den generella kvalitén på arbetet är.

För att klara en kurs krävs det att man uppnår 40%, vilket vi tyckte vara super enkelt i början.
Vi kan alltså bli underkända på mer än hälften av allt vi gör och ändå klara oss?
Nej, riktigt så funkar det inte. För även om momentet kan ge 20% så får man ju procent utefter hur bra man klarat momentet, ett väldigt bra betyg skulle vara kring 16%. Vad vi sen kom fram till var att det gäller alltså att samla procent från alla moment och göra allting i en kurs.

Det är ju delvis därför vi är här, för att studera. 🙂

Men är det fortfarande förvirrande? Ja, det tycker vi att det är men som om inte detta är förvirrande nog så kör även alla bilar/bussar/cyklister på vänster sida av vägen! Detta var jag däremot mer förberedd på när jag kom hit men jag har korsat alldeles för många vägar och inte kollat åt rätt håll. Där har varit en del situationer där det varit nära… men här är i princip inga övergångsställen och att vänta på grön gubbe tar cirka 5 minuter för att sen endast vara i 15 sekunder.

Cheers
Max

Nu har vi kommit halvvägs.

 

Skolan slutar ju här redan i början av maj och det är för att Skottland har tre terminer. Vi behöver bara vara här en av dem för att kunna tillgodoräkna oss poängen. Trots att vi har full koll på vad som ska göras så är det ändå lite rörigt eftersom lektioner flyttas och ställs in. De deadlines som var satta från början har flyttats framåt på grund utav snöstorm och alla deras lov. Påsklovet här är två veckor tillexempel. Alla tre kurserna vi läser är indelade i steg ett och steg två. Steg ett är nu helt färdigt och vi kämpar oss igenom steg två. I 3D animation ska vi animera en 1 minuter lång scen från en film som vi själva väljer. Det känns något övermäktigt eftersom vi knappt kan programmet men det är bara att bita ihop och fråga om mycket hjälp. Karaktärer till animationen går att hämta gratis online så det underlättar en hel del. I Playful Interaction kämpar vi med vårt Arduino projekt där vi bestämt oss för att koppla ihop en högtalare, en ledslinga, rörelsesensor och en ljudsensor för att skapa lekfull interaktion. Vi behöver olika kod till olika delar av projektets funktioner så det är verkligen krångligt. Tanken var att sätta upp allt det här i en av hissarna i skolan för att skapa ”disco i hissen” och för att bryta den tysta stämningen som alltid uppstår där. Men vår lärare kom med tipset om att det kanske inte ser så bra ut om vi placerar en låda med kablar och sladdar och konstig teknik på ett offentligt utrymme. Vi har ganska mycket kvar på det projektet men vi ska försöka göra klart det nästa vecka. I den sista kursen Design Thinking and Doing handlar fas två om att vidareutveckla en produkt kopplat till grupparbetet i fas ett. Vi ska försöka förbättra Napiers hemsida för utlandsstudiesidan. Det är själva processen som kommer att värderas och slutprodukten behöver inte vara kodad eller fungera. Vi är vana att arbeta med processen eftersom vi arbetar mycket med designprocesser via vår utbildning i Halmstad. De tre andra i vår grupp har däremot aldrig arbetat med en designprocess och känner sig förvirrade inför hur vi ska gå tillväga. Så det är skönt att jag och Max kan bidra med lite struktur. Jag antar att skillnaden på vår utbildning i Sverige och deras här är att de fokuserar mer på praktiska detaljer. De har många ämnen i animation, effekter, design, programmering osv. Vi är vana vid att fokusera mer på själva processen och hur man ska tänka och hur man inte ska tänka i en designprocess.

Vi hörs

Persona Diamond

Persona Diamond

En kort paus under vår lektion Design Thinking and Doing

En kort paus under vår lektion Design Thinking and Doing

Max korrigerar vår empathy map

Max korrigerar vår empathy map

Tove

Efter snöstorm kommer ösregn.

Vi har klarat oss förvånansvärt  bra från ett regnigt januari och februari men nu regnar det som aldrig förr. Det är i och för sig ganska skönt för då regnar all snö bort som kom med snöstormen förra veckan. Skolan och lokaltrafiken var stängd i flera dagar. Matbutikerna är fortfarande helt utplockade, jag vet inte vad folk förberedde sig inför när det kom 15 cm snö. Den här helgen har varit väldigt kall och grå och jag har mest rört mig kring lägenhetens element och druckit te. Jag hade tänkt gå till Edinburgh Hot Yoga (jag går dit några gånger i veckan) för att värma mig, men de hade också blivit tvungna att stänga igen på grund utav snön. Det kändes konstigt att stanna i stan för annars är jag ganska flitig på att åka på utflykter på helgerna. De uppgifter vi har i skolan och de läxor vi har klarar man lätt av att göra under veckorna så att man slipper sitta på helgerna. Några av de toppenturer jag varit på än så länge är Pentland Hills och East Loathian. Pentland Hills ligger mellan 30-50 minuters bussresa från stan med lokaltrafikbussar. Det tar lite olika tid beroende på vart man vill hoppa av och börja promenera. Man får inte vara rädd för lera eller får för den delen, för det finns det gott om överallt. Det är många andra hundägare och alla har sina hundar lösa vilket är toppen för vår hund Sam. För två veckor sedan tog vi en annan buss som bara går några gånger om dagen till East Lothian som ligger öster om Edinburgh och sträcker sig längst kusten. Det kostade ca 80 kr tur och retur för en dag och vi hoppade av vid en by vid havet och promenerade till en annan by. När det är lågvatten här uppenbarar sig flera 100 meter av sandstrand så vi gick 1,1 mil i solen på strand bland musslor och tång. Tyvärr hade de inte öppnat snabbmatsköket Lobster&Chips så det kanske får bli en senare visit i vår. Om en månad är det två veckors påsklov och då har vi hyrt en stuga vid Glencoe på västkusten. I Glencoe har dom spelat in flera scener från Harry Potter så jag hoppas inte att det tänkte regna hela den vistelsen. Det är ganska dyrt att spontanboka semesterboende och kostar ungefär som hemma men man kan bara inte missa att utforska det här vackra landet! Den här veckan har vi faktiskt också lov. Det är ett lov som heter ReadingWeek. Men jag tycker nog inte det är så värst mycket till lov eftersom vi har schemalagda lektioner. Tänkte avsluta med att skryta om att vi hade en redovisning idag i ett grupparbete vi gör i ämnet Design Thinking and Doing och fick toppbetyg!

Hälsningar
Tove

Pentland Hills

Pentland Hills

East Lothian

East Lothian

Kaffepaus med ryggstöd

Kaffepaus med ryggstöd

 

Här råder CODE RED!

Vårt universitet har stängt på grund av vädret men det är inte bara universitetet utan i princip allt annat i hela stan. Alla affärer, restauranger och banker på Princes Street, som är huvudgatan här, har stängt. Det råder kaos i Edinburgh!

Det är väldigt komiskt för det handlar om att det kommit kring 5-7cm snö, men om alla bilar och all kollektivtrafik kör runt med sommardäck så det är inte konstigt att det blir problem egentligen. 

Dagens goda gärning lyckades jag få gjort när jag gick förbi några parkerade bilar vid vårt bostadsområde. Framhjulsdrift och sommardäck var det inte mycket till rörelse framåt för bilen och jag frågade ifall jag skulle hjälpa till och putta på. Med kantstenen som stöd var det inga problem och de kunde köra iväg. Blev förvånad när jag såg en hel del kartong liggandes där bilen stått parkerad, det verkar som att de försökt lägga kartong under däcken för att få bättre grepp. Den idéen hade funkat sådär… haha! 

Mer kring vädret, för vi svenskar älskar ju att prata om det! En av de som jag bor i korridor med kommer från de södra delarna av Tyskland, han bor ungefär på gränsen till Österrike och jobbar på en skidort under loven. Han tyckte det var galet att allt stängdes ner för detta är ju inte mycket snö alls, sen visade han en bild när det var snö upp över fönstren vilket kanske inte heller kan kännas normalt. Men för att bevisa att detta inte var en någon match för honom bestämde han och en från Tyskland att de skulle trotsa de rekommendationer som gått ut, det vill säga ”stanna inne” ”CODE RED!”  och gick istället det till en av utsiktspunkterna här i stan, väldigt macho! 

De var även snöbollskrig på innergården under natten igår, det som nästan var mest roligt var att de som stod och rökte utanför innergården inte kom in igen. Det kunde ju komma in men kring 15 stycken grabbar stod redo med snöbollar och väntade. Fick flashbacks från hur högstadiet var och när man var äldst på skolan, sisådär moget men väldigt roligt! 

Nu blir det att återgå till att lira lite kort och en i korridoren har köpt en HDMI-kabel så äntligen ska vi kunna se filmer på TVn. Avslutar med hur lokaltrafiken meddelar ut till nyheterna ”Stay safe, stay inside and check our social medias for updates about the weather conditions.” Gäller att ta alla tillfällen i akt för att få fler följare!  

Vi hörs
Max 

Välkommen in!

Tjena!

Precis som Tove har nämnt innan spenderar vi en termin i Skottland på Edinburgh Napier University. Det är även genom universitetet som jag har fått min lägenhet som är en av åtta stycken i korridoren. Det är bara grabbar och tre är från Tyskland, en är från Österrike, en från Kanada, två från Hong Kong och så då the Swedish guy myself.

Första frågan som oftast kommer, är ifall jag har eget badrum, det har jag. Rummet som jag har består av en säng, ett skrivbord, en garderob och är på fjärde våningen av sju. Till en början kändes det väldigt litet, men nu efter snart två månader har man vant sig och känner att egentligen behöver jag inte mer plats än vad jag har här. Däremot krävs det lite mer planering när man ska få plats med sin mat på en fjärdedel av ett kylskåp.

Vårt gemensamma kök är väldigt fräscht och består av två utav allting, två kylar, två frysar, två spisar, you get it. Däremot var köket helt tomt på tallrikar, bestick, stekpannor etc. när vi började terminen, vilket kom som en överraskning för oss alla! Men det löstes smidigt då man under en gemensam introduktion fick möjligheten att plocka på sig köksmaterial som föregående studenter lämnat kvar. Vi delade detta behovet av att skaffa t.ex. bestick med resterande korridorer här och har därför inte ett enda matchande set av bestick, men det går lika bra att äta med ändå.

Det blir mycket snack om hur jag bor men det var en de sakerna som jag funderade på mest när jag skulle åka iväg. Alla har vi hört om hur det kan både vara positivt men framförallt negativt att bo i korridor. Jag anser nu efter att ha bott såhär ett tag att fördelarna är fler än nackdelarna om man ska bo utomlands, dels för att alla är i samma situation som du själv.

Ytterligare några fördelar med att bo i korridor är att man kan välja när man vill vara social eller inte. Ibland behöver man sitta och plugga, då gör man det på sitt rum. Vill man vara social kan man sätta sig i soffan framför Tv:n i köket och snacka lite skit eller spela kort. Det är också väldigt roligt att ha nya personer att umgås med, t.ex. när förslaget att gå till puben och se någon fotbollsmatch, är där alltid någon som hänger med. För två veckor sen bjöd även de två grabbarna från Hong Kong på Chicken Hot Pot! Var det stark? Ja. Men det var också super roligt att få testa på nytt och mycket roligare att laga middag i vårat kök tillsammans än att gå iväg till en restaurang.

Tänker att jag lägger upp några bilder som jag tog när jag först kom hit, det är inte riktigt så kliniskt just nu.

Vi hörs!
Max

Om man har fönstret in mot innergården är det viktigt att ha en flagga i fönstret! Där hänger andra flaggor från Sydafrika, Kanada, Frankrike och USA.

Om man har fönstret in mot innergården är det viktigt att ha en flagga i fönstret! Där hänger andra flaggor från Sydafrika, Kanada, Frankrike och USA.

Vårt delade kök är aldrig såhär fint nu, men vi har ett schema som vi går runt på så att iallafall sopporna slängs.

Vårt delade kök är aldrig såhär fint nu, men vi har ett schema som vi går runt på så att iallafall sopporna slängs.

Det är mycket i skolan nu!

Napier University är ett stort universitet med flera olika campus som är belägna över hela stan. Vi studerar vid campuset som huserar School of Computing och Design and Arts. Studierna är upplagda ungefär som hemma med enstaka föreläsningar och mycket studier på egen hand. Skolan är dessutom öppen dygnet runt även på helgerna. Man kommer till och med in i klassrummen med sitt nyckelkort. Och det är tur för vår 3D kurs använder sig av ett program som inte fungerar på min laptop. Hade jag haft en PC så hade det fungerat att ladda ner gratis via skolan. Jag och Max brukar ses flera dagar i veckan i skolans stora studiesal där det finns gott om projekthörnor för att plugga tillsammans. Vi läser 3D Animation, Playful Interaction och Design thinking and Doing. Ingen av dessa tre kurser kommer ha en salstenta och det känns skönt. Det är precis som vår utbildning hemma där de satsar på hemtentor, reflektioner och grupparbeten istället. Men, en stor skillnad är att man tydligen inte behöver få godkänt på alla moment för att få godkänt i kursen. Här är alla övningar, inlämningar och lektionsnärvaron indelade i procent. Och det verkar som att man får godkänt om man uppnått ett visst procenttal.

Vi har precis haft vår första deadline i 3D Animation där vi skickat in en zip med samlade animationer enligt tilldelade övningar. Den krångligaste övningen var nog när en karaktär skulle lyfta ett tungt objekt, jag satt med den övningen hela lördagen. Vi vet inte riktigt om de kommer bli godkända för läraren är lite oklar i sina instruktioner och krav. Jag är i alla fall nöjd med min insats och är lite chockad över hur mycket tid jag sitter framför en dator i den kursen. Slutprodukten i Playful Interaction ska vara ett eget Arduino project. Jag, Max och vår klasskompis Fiona ska försöka oss på att koppla ihop en LED-slinga med högtalare och rörelsesensor. Tanken är att vi ska placera det här i en hiss i skolan så det blir disco i hissen. Vi blev lite förvånade när vi var tvungna att beställa och finansiera alla delar till projektet själva. Men materialet är nu beställt från fyra olika hemsidor och jag får helt enkelt hoppas att min hund inte hinner öppna posten innan mig när de trillar in genom brevinkastet.

På återseende, cheers!
Tove

Max kämpar med en av lektionens utmaningar i Playful Interaction. Den är värd 5 %.

Max kämpar med en av lektionens utmaningar i Playful Interaction. Den är värd 5 %.