Nu har vi kommit halvvägs.

 

Skolan slutar ju här redan i början av maj och det är för att Skottland har tre terminer. Vi behöver bara vara här en av dem för att kunna tillgodoräkna oss poängen. Trots att vi har full koll på vad som ska göras så är det ändå lite rörigt eftersom lektioner flyttas och ställs in. De deadlines som var satta från början har flyttats framåt på grund utav snöstorm och alla deras lov. Påsklovet här är två veckor tillexempel. Alla tre kurserna vi läser är indelade i steg ett och steg två. Steg ett är nu helt färdigt och vi kämpar oss igenom steg två. I 3D animation ska vi animera en 1 minuter lång scen från en film som vi själva väljer. Det känns något övermäktigt eftersom vi knappt kan programmet men det är bara att bita ihop och fråga om mycket hjälp. Karaktärer till animationen går att hämta gratis online så det underlättar en hel del. I Playful Interaction kämpar vi med vårt Arduino projekt där vi bestämt oss för att koppla ihop en högtalare, en ledslinga, rörelsesensor och en ljudsensor för att skapa lekfull interaktion. Vi behöver olika kod till olika delar av projektets funktioner så det är verkligen krångligt. Tanken var att sätta upp allt det här i en av hissarna i skolan för att skapa ”disco i hissen” och för att bryta den tysta stämningen som alltid uppstår där. Men vår lärare kom med tipset om att det kanske inte ser så bra ut om vi placerar en låda med kablar och sladdar och konstig teknik på ett offentligt utrymme. Vi har ganska mycket kvar på det projektet men vi ska försöka göra klart det nästa vecka. I den sista kursen Design Thinking and Doing handlar fas två om att vidareutveckla en produkt kopplat till grupparbetet i fas ett. Vi ska försöka förbättra Napiers hemsida för utlandsstudiesidan. Det är själva processen som kommer att värderas och slutprodukten behöver inte vara kodad eller fungera. Vi är vana att arbeta med processen eftersom vi arbetar mycket med designprocesser via vår utbildning i Halmstad. De tre andra i vår grupp har däremot aldrig arbetat med en designprocess och känner sig förvirrade inför hur vi ska gå tillväga. Så det är skönt att jag och Max kan bidra med lite struktur. Jag antar att skillnaden på vår utbildning i Sverige och deras här är att de fokuserar mer på praktiska detaljer. De har många ämnen i animation, effekter, design, programmering osv. Vi är vana vid att fokusera mer på själva processen och hur man ska tänka och hur man inte ska tänka i en designprocess.

Vi hörs

Persona Diamond

Persona Diamond

En kort paus under vår lektion Design Thinking and Doing

En kort paus under vår lektion Design Thinking and Doing

Max korrigerar vår empathy map

Max korrigerar vår empathy map

Tove

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *