Utbildning, forskning, samverkan och design ”in the wild”

Pontus Wärnestål skrev nyligen om våra utbildningar, samverkan och Interaction19 i SamspelPontus Wärnestål

När vi som arbetar med interaktionsdesign och tjänstedesign använder begreppet “design” menar vi inte bara hur något ser ut, utan framför allt hur en tjänst eller produkt fungerar och används, och hur designen påverkar individ, organisation och samhälle ur flera olika perspektiv. Det har nog inte undgått någon att artificiell intelligens (AI) och data-drivna digitala tjänster har fått ett enormt uppsving de senaste åren och kommer att ha stor påverkan på de flesta människors vardag framöver. Anledningarna till detta är flera, och det sätter fingret på en viktigt sak: att de teknologier som tidigare i första hand har varit begränsade till forskningslabb och science fiction-filmer numera påverkar oss alla i vardagen – oavsett om vi vet om det eller inte. I många länder används AI redan i dag för så viktiga frågor som brottsbekämpning, försäkrings- och bankärenden och hälso- och sjukvård. Designen av sådana tjänster och dess effekter blir alltså en enormt viktig fråga. Och designens effekter måste studeras på plats där det händer – ute på fältet. Just detta var också temat på en av de största designkonferenserna, Interaction19, som gick av stapeln i Seattle i början av februari och hade undertiteln: ”Design in the Wild”. Interaction19 bestod av flera delar och jag hade förmånen att få dels delta i Education Summit-delen som hålls under två dagar innan huvudkonferensen, dels vara en av talarna på huvudkonferensen.

Läs hela krönikan här

TEXT: Pontus Wärnestål
BILD: Joachim Brink

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *