Det är mycket i skolan nu!

Napier University är ett stort universitet med flera olika campus som är belägna över hela stan. Vi studerar vid campuset som huserar School of Computing och Design and Arts. Studierna är upplagda ungefär som hemma med enstaka föreläsningar och mycket studier på egen hand. Skolan är dessutom öppen dygnet runt även på helgerna. Man kommer till och med in i klassrummen med sitt nyckelkort. Och det är tur för vår 3D kurs använder sig av ett program som inte fungerar på min laptop. Hade jag haft en PC så hade det fungerat att ladda ner gratis via skolan. Jag och Max brukar ses flera dagar i veckan i skolans stora studiesal där det finns gott om projekthörnor för att plugga tillsammans. Vi läser 3D Animation, Playful Interaction och Design thinking and Doing. Ingen av dessa tre kurser kommer ha en salstenta och det känns skönt. Det är precis som vår utbildning hemma där de satsar på hemtentor, reflektioner och grupparbeten istället. Men, en stor skillnad är att man tydligen inte behöver få godkänt på alla moment för att få godkänt i kursen. Här är alla övningar, inlämningar och lektionsnärvaron indelade i procent. Och det verkar som att man får godkänt om man uppnått ett visst procenttal.

Vi har precis haft vår första deadline i 3D Animation där vi skickat in en zip med samlade animationer enligt tilldelade övningar. Den krångligaste övningen var nog när en karaktär skulle lyfta ett tungt objekt, jag satt med den övningen hela lördagen. Vi vet inte riktigt om de kommer bli godkända för läraren är lite oklar i sina instruktioner och krav. Jag är i alla fall nöjd med min insats och är lite chockad över hur mycket tid jag sitter framför en dator i den kursen. Slutprodukten i Playful Interaction ska vara ett eget Arduino project. Jag, Max och vår klasskompis Fiona ska försöka oss på att koppla ihop en LED-slinga med högtalare och rörelsesensor. Tanken är att vi ska placera det här i en hiss i skolan så det blir disco i hissen. Vi blev lite förvånade när vi var tvungna att beställa och finansiera alla delar till projektet själva. Men materialet är nu beställt från fyra olika hemsidor och jag får helt enkelt hoppas att min hund inte hinner öppna posten innan mig när de trillar in genom brevinkastet.

På återseende, cheers!
Tove

Max kämpar med en av lektionens utmaningar i Playful Interaction. Den är värd 5 %.

Max kämpar med en av lektionens utmaningar i Playful Interaction. Den är värd 5 %.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *