Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för maj heter Nina Pour!
Nina syns i många projektsammanhang. Hon utmanar sig själv genom att medverka på E-hälsokonferensen Vitalis, ställer upp på att berätta om digitaliseringscoacherna inför andra liknande projekt och tar på sig att bli intervjuad av media. Nina är dessutom en sann inspiratör som genom ett leende och ständigt positiv inställning till utveckling, bemöter alla i projektet med värme.
Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för april heter Pernilla Boraie!
Pernilla hade hand om Kungsbackas gemensamma Instagramkonto en hel vecka i april, där hon delade med sig av sin vardag som nattpersonal och digitaliseringscoach för andra. Hon utmanar alltid sig själv och har en vilja att ständigt utvecklas! Dessutom har Pernilla på många vis ställt upp i projektet och pratat om sin resa. Pernilla var den första coachen som intervjuades och som hängt med hela projekttiden.
Digga Hallands webbutbildning består av flera kapitel som går igenom grunderna inom digitalisering. Ett kapitel fokuserar på det digitala mötet, något som idag har blivit ett aktuellt ämne. I och med ökat distansarbete och besöksförbud på exempelvis äldreboenden så kan digitala lösningar hjälpa oss att hålla kontakten med anhöriga och kollegor.
Vi är vana vid att mötas fysiskt. Kunna läsa av ansiktsuttryck och gester i relation till rösten och budskap. Det blir annorlunda att mötas digitalt. När projektet skulle ta fram webbutbildningen framgick tydligt behov av att belysa hur man måste ta hänsyn till mjuka värden när vi digitaliserar. Ett fokus blev digitala möten. Men ingen kunde väl tro att utvecklingen från fysiska mötesformer till digitala, skulle ställas om så fort och i den hastighet som vi kan se idag.
Många aktiviteter i samhället sätter just nu digitala möten på agendan. Runt om i Halland kan vi se att behovet av att handskas med digitala möten aktualiseras och på olika sätt ökar i mängd.
Videosamtal på äldreboenden
I Falkenbergs kommun är det besöksförbud på äldreboenden, likt övriga delar av landet, vilket gör det svårt för anhöriga och deras närstående att hålla kontakten. Därför har Falkenberg nu skapat förutsättningar för kommunikation genom att erbjuda videosamtal mellan anhöriga och personerna på boenden. Först testades det på ett boende och när det fungerade bra så infördes möjligheten på fler ställen. Personalen har anammat möjligheten med digitala mötesformer och gör det nu möjligt för personer att hålla kontakten med varandra.
Ökad användning av digitala mötesverktyg
I Kungsbacka kommun visar statistik en ökad användning av plattformen Teams i samband med omställningen till distansarbete. Under 90 dagar har aktiviteten ökat med över 400 procent. I samband med den ökade användningen av digitala mötesverktyg har förvaltningen för individ- och familjeomsorg gått ut med tips till personalen att ta en extra titt på kapitel 5 i Digga Hallands webbutbildning. Syftet är att synliggöra vad det finns för material att ta del av för att öka kunskapen om hur digitala möten kan genomföras på ett bra sätt.
Hylte kommun utbildar i vett och etikett
Projektdeltagare i Hylte kommun har uttryckt behov av att lära sig ”vett och etikett” vid digitala möten. Medarbetare har insett att det inte är så lätt att ta in information från personen man möter digitalt och att det finns utmaningar att nå fram med omsorgen genom skärmen. En annan dimension är att det även kan vara utmanande att ha ett digitalt verktyg med i det fysiska samtalet och få till ett fungerande samspel. Därför har Hylte börjat kolla på en fördjupning i ämnet digitala möten, med fokus på uppträdande, beteende och metoder för att lyckas med mötet och kommunikationen.
Inkluderande möten
Att få till ett bra möte kräver inkluderande kommunikation. Det blir tydligt och viktigt att som alltid ta hänsyn till och inkludera alla personer i samtalet. I projektet Digga Halland har tillgänglighet och inkludering masserats in i webbutbildningens innehåll och genomsyrar kapitlet som handlar om digitala möten. Janicke Andersson, Jämställdhets- och tillgänglighetssamordnare i Digga Halland, menar att vi i den snabba omställningen till digitala mötesformer inte får glömma vikten av inkludering.
– I digitala möten är det minst lika viktigt att tänka på tillgängligheten och inkludering som vid fysiska möten. Fundera på vem som får komma till tals eller inte. Hur maktförhållandet styr den som säger något eller är tyst. Hur valmöjligheter skapas för den som inte kan höra samtalet men däremot se mötesdeltagarna. Struktur på samtalet är extra viktigt, så gör en tydlig agenda för att inkludera alla, säger Janicke Andersson.
På många sätt får processen som handlar om digitala möten påskjuts i projektet med anledning av den rådande utvecklingen av coronaviruset. Att mötas digitalt blir vanligare. Den snabba omställningen synliggör också utmaningarna med att ställa om digitalt. Projektet vill i dessa tider dela med sig av material från webbutbildningen för att hjälpa fler att förbereda, men även hålla ett digitalt möte.
Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för mars heter Malin Karlsson!
Malin inspirerar andra genom att dela med sig av sina upplevelser och lärdomar av digitaliseringsarbetet. Hon försöker med positiv anda att driva förändringen framåt. Som ett steg i sin personliga utveckling har hon frivilligt ställt upp att medverka på Vitalis till hösten och representera Digga Halland. Med sin medverkan i förberedelser och samtal med gruppen bidrar hon med kunskap och inspiration. Hon låter ingenting komma emellan, vare sig ett långt nattpass eller barnpassning.
I Kungsbackabeskriver digitaliseringscoacherna sig själva som länken mellan digitalisering och medarbetarna. Coacherna är ett stöd och ska främja relationen till begreppet och utvecklingen.
I Kungsbacka har man utsett tio digitaliseringscoacher inom vård- och omsorgsförvaltningen som tillsammans ska inspirera, utbilda och hjälpa andra kollegor att utveckla sin digitala kompetens. I coachernas uppdrag ingår att prata om digitalisering i förvaltningen i samband med arbetsplatsträffar och även genomföra olika minipiloter, det vill säga tester där tekniska lösningar utvecklas och testas. Digitaliseringscoacherna tar även hand om idéer och stöttar kollegor i att utveckla mer digitala arbetssätt.
Anledningen till att Kungsbacka kommun valde att satsa på digitaliseringscoacher kommer av insikten att de behöver bli bättre på att omhänderta medarbetarnas idéer och beskriva nyttan med digitalisering. Personliga tränare fast i kontexten digitalisering blev något att sträva mot, där kommunen valde att införa digitaliseringscoacher i projektet.
Digga Halland har beviljats en förlängning som innebär mer tid åt att arbeta med digitalisering inom vård och omsorg. Projektet skulle avslutats under sommarmånaderna, men tar nu sikte på ytterligare ett halvår med aktiviteter. Nytt slutdatum är satt till nästa år.
Digga Halland, som skulle ha avslutats i juli 2020, förlängs ytterligare sex månader för att möjliggöra att den digitala kompetensen hos vård- och omsorgspersonal i Halland stärks ytterligare. I praktiken innebär det bland annat att fler medarbetare kan göra Digga Hallands webbutbildning. Genom en förlängd satsning kan arbetet fortsätta med att involvera medarbetarna och göra dem delaktiga i den digitala utvecklingen. Likaså ges möjlighet att ta vara på alla kunskaper och erfarenheter som hittills har genererats under projektet, så att nya arbetssätt, metoder och digitala lösningar kan implementeras i ordinarie verksamhet.
– Det är väldigt glädjande besked om förlängd projekttid. Det ger oss möjlighet att arbeta vidare med Digga Hallands resultat och omsätta resultat i handlingsplaner för mer långsiktig effekt. Jag ser också stor potential och utrymme för oss att ta vara på medarbetarnas entusiasm och vilja till förbättringar inom vård och omsorg. Vi kan se en stor förändringsvilja bland personalen att arbeta med digitalisering, säger Lena German Millberg, projektledare.
Tre fokusområden
Flera tusentals medarbetare har gjort webbutbildningen. Det finns mycket material att fördjupa sig i och ta vara på utifrån de aktiviteter som genomförts i projektet. Det är ett av fokusområdena inför höstens förlängning då projektet ska diskutera och planera vidare hur materialet från webbutbildningen bland annat ska kunna användas för att uppnå större måluppfyllelse.
Grupper som inte var planerade att göra webbutbildningen får nu chansen att göra den. Webbutbildningen ska öppnas upp för fler under förlängningen, däribland nyanställd personal, timvikarier och andra personalgrupper som får möjligheten att göra utbildningen som behandlar digitaliseringens grunder.
Tredje fokusområdet i förlängningen handlar om hållbar implementering. Hur ska projektets goda resultat leva vidare och bli en del av den ordinarie verksamheten? Det ska bearbetas i projektet och generera konkreta aktiviteter för att komma åt en efterlevnad av resultat som skapats i Digga Halland.
Mitt uppe i en intensiv vår, med många utbildningar och events upptill slutspurt inför avrundning av projektet, så drabbades världen av coronapandemin. Den rådande utvecklingen av coronaviruset (covid-19) påverkar i hög grad de aktiviteter som är planerade i projektet Digga Halland.
Våra samverkansparter har just nu en ansträngd situation i sin ordinarie verksamhet och kan därför inte prioritera projektet. Det innebär att projektet inte når ut med sina aktiviteter till medarbetarna inom vård och omsorg, och vissa processer måste alltså anpassas därefter. Högskolan i Halmstad har beslutat att skjuta upp projektets två större planerade evenemang under våren (informationssäkerhetseventet den 2 april och Digga Hallands spridningskonferens den 14 maj) med ambitionen att istället genomföra dem till hösten 2020.
– Det gäller att blicka framåt. Vi vet inte när vi kan samlas igen men som tur är har vi i projektet övat oss på att mötas och arbeta mer digitalt. För oss innebär det rent praktiskt att mycket att resultatredovisning och planering kring projektavslut påbörjas redan nu, och aktiviteter för personalen förläggs till hösten 2020 istället, säger Lena German Millberg, projektledare.
Besöksförbud på äldreboende och personalbrist i kristider gör att personal som är med i projektet behöver prioritera om arbetsuppgifter. Glädjande är dock att personerna som ytterst driver på projektets genomförande i kommunerna och regionen har möjlighet att fortsätta med projektet, om än med reducerad hastighet och intensitet.
– Den här krisen uppmuntrar oss att delta i fler digitala sammanhang. Vi kan se att projektets aktualitet ökar i samband med att arbete sker mer på distans och ämnet digitalisering diskuteras oftare och mer, kommenterar Lena German Millberg.
Varje månad uppmärksammas en medarbetare inom vård och omsorg lite extra. Personen som utses till månadens medarbetare har varit aktiv i olika aktiviteter i projektet och inspirerar sina medarbetare till att utvecklas. Medarbetaren för februari heter Pernilla Espling Ek!
Pernilla är en av digitaliseringscoacherna som utmanar sig själv genom att förbereda sig inför medverkan på E-hälsokonferensen Vitalis. Hon tar steget till en ny nivå efter flera APT-besök när hon tackade ja till att ställa sig på en större scen inför främmande publik. Hon växer verkligen i sin roll som digitaliseringscoach, vilket inspirerar andra!
Under onsdagen den 26 februari fanns Digga Halland med på Varbergs seniormässa för att möta besökare och prata om digitalisering av vård och omsorg. På plats tillsammans med Varbergs kommun och Hälsoteknikcentrum Halland arrangerades en aktivitet med Virtual Reality (VR)- glasögon, där Digga Halland berättade om utbildningen som personalen får för att kunna möta framtidens digitala teknik.
Det var många som lockades av att testa VR när en efter en trillade in i montern för att sätta sig i stolen och ta på sig glasögonen. Vissa besökare valde att åka helikopter över savannen, andra ställde sig inför ett vattenfall och såg vattnet försvinna över branten framför deras fötter. I dialog om tekniken blev det naturligt att prata om förändrade krav hos medarbetarna när deras arbete påverkas av vad människor, som är i behov av vård och omsorg, vill ha och efterfrågar.
Besökarna som testade VR var väldigt positiva till tekniken och att få prova upplevelsen. I montern sköttes aktiviteten av ett par medarbetare från Falkenbergs kommun, som efter en Temadagen i höstas fick upp intresset för att utforska hur VR kan användas i verksamheter inom omsorgen. Mikaela Forss och Carl-Elliot Rosander är medarbetarna som på mässan var behjälpliga med att sätta igång VR-aktiviteten och passa in glasögonen på besökarna. Mikaela och Carl-Elliot är båda väldigt positiva till att använda VR i sitt yrke och beskriver att de bemöts av många positiva reaktioner när deras kunder provar tekniken.
” De äldre kan vara lite skeptiska till att testa i början, men det brukar sluta med att de inte vill att vi ska gå därifrån eller avsluta aktiviteten. Det är väldigt givande att se deras reaktioner och hur de lever upp när de får uppleva nya saker med hjälp av tekniken.”
Carl-Elliot Rosander, vårdbiträde Falkenbergs kommun
Carl-Elliot berättar att idéen att testa VR uppkom efter en Temadag när Daniel Kemppi, VR-pedagog, berättade om hur han använde VR i sin profession och det fick PIO i Falkenberg att testa det i verksamheterna. Carl-Elliot som jobbar som vårdbiträde fick därför uppgiften tillsammans med Michaela (undersköterska) att börja testa tekniken och använda det som ett redskap inom hemtjänsten för stimulering hos de äldre.
”Det är jättekul att jobba med VR. När PIO frågade om jag ville göra det var jag absolut på! Att dessutom få vara här på mässan och visa hur VR fungerar är varierande och kul.”
Carl-Elliot Rosander, vårdbiträde Falkenbergs kommun
Den 14 maj kommer Digga Halland att arrangera en konferens i syfte att visa på aktiviteter som pågått under två år och uppnådda resultat i projektet. Nu släpper vi information om datum och plats för evenemanget!
Dagen för konferensen är planerad den 14 maj 2020. Mer information om program och upplägg uppdateras löpande på hh.se. Konferensen kommer även gå att följa digitalt.
Plats: Digitalt laborativt centrum (DLC), Hus Q, Högskolan i Halmstad Tid: ca 12.00 – 18.00 Målgrupp: Konferensen riktar sig till alla vård- och omsorgsmedarbetare som varit med i projektet, och till andra personer med intresse för digitalisering av vård och omsorg. Vi välkomnar även politiker, företagare, forskare och allmänhet att ta del av dagens program och delta på eventet.
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.