Välkommen till Digga Hallands blogg! Den här bloggen drevs av projektet Digga Halland under åren 2018 till och med januari 2021. Här kan du som besökare få inblick i projektets aktiviteter, bekanta dig med deltagare som var med i projektet, och lära känna några av Hallands drivkrafter som arbetat för att skapa förutsättningar för vård- och omsorg att digitaliseras. Vi hoppas du har nytta av våra inlägg och välkomnar dig som ny eller trogen besökare till projektets blogg!
Vad vill du veta mer om?
Det har hänt väldigt mycket i Digga Halland och därför vill vi hjälpa dig att hitta rätt. Här kan du se olika aktiviteter som har pågått i projektet och sortera innehållet efter kategori. Klicka på kategorierna för att få upp relevant flöde på bloggen.
Utbildningar, konferenser och olika tillfällen att testa digital teknik är några exempel på det du hittar under ”aktiviteter”. Här kan du ta del av allt fantastiskt som händer i projektet.
Vi har alla olika vägar mot samma mål. Med lärprocessfilmerna följer projektet olika lokala insatser med filmer och fångar processen och utvecklingen av projektet i varje kommun/region. Lärprocessfilmerna tas fram i samarbete med studenter på Högskolan i Halmstad.
Månadens medarbetare är en serie som går ut på att uppmärksamma medarbetare och projektdeltagare som bidragit med inspiration, energi och engagemang att utveckla och digitalisera verksamheten.
Projektspecifika händelser som vi har delat och berättat om. Här hittar du uppdateringar från projektmöten till aktiviteter där vi medverkat på mässor och konferenser.
Under projektets gång har ett flertal filmer tagits fram för att dela erfarenheter och lärdomar med varandraunder processens gång. Nu har den sista filmen i filmserien tagits fram där resultaten av delprojektens aktiviteter står i fokus.
En modell för att implementera välfärdstekniska lösningar, en chans att framföra kollegors idéer och tankar kring digitalisering och ny digital journal är bara några resultat från delprojektens aktiviteter.
Varbergs kommun
Varberg har under projekttiden kommit fram till några framgångsfaktorerna för att lyckas med implementering av välfärdsteknik i verksamheten. Den digitala tekniken ska vara enkel och fungera oavsett tid och plats, göra nytta och öka delaktigheten för kund, personal och anhöriga och kunna anpassas efter verksamheten. Hör mer i filmen om vilka lärdomar Varberg dragit av testerna som gjorts i Digga Halland.
Falkenbergs kommun
I Falkenbergs kommun har de tagit fram en 10-stegs modell för att utvärdera välfärdstekniska lösningar. Strävan med modellen är att de produkter som köps in verkligen ska uppfylla kraven och fungera bra i verksamheten. Filmen sammanfattar modellen och förklarar hur den används.
Halmstads kommun, hemvårdsförvaltning
Medarbetarna som varit delaktiga i delprojektet i hemvårdsförvaltningen i Halmstad är överens om att utbildning verkligen är viktigt. Halmstads kommun har i sitt delprojekt satsat på internutbildning för gruppen samordnare och planerare som resulterat i mindre utbildningar, så kallad nano learning. Utbildningsformatet kom till under projektperioden som ett resultat av de interna utbildningar som hållits med personalen. Ett sätt att ta vidare kunskap till ny, tillfällig och befintlig personal blev dessa korta utbildningar som går igenom digitala system, tjänster och verktyg som används i förvaltningen. Hör mer i filmen om hur viktigt personalen anser att det är med kompetensutveckling.
Hylte kommun
Hylte har haft fokus på en app som ska underlätta läkemedelssigneringen av de insatser som görs inom omsorgen i kommunen. Förändringen har enligt utvärderingen väckt en del osäkerhet, men de flesta är positiva till att göra sina kvitteringar digitalt, eftersom det underlättar administrationen. Filmen sammanfattar Hyltes digitala resa i projektet.
Laholms kommun
Digitaliseringsombud är något som Laholms kommun valt att satsa på i sitt delprojekt. Resultatet visar på att varit givande för ombuden att dela erfarenheter och kunskaper med varandra. Tillsammans har de ökat sin kunskap digitala verktyg och system och på så sätt byggt en bra grund för framtida arbete med digitalisering. Hör om deras resultat i filmen:
Kungsbacka kommun
I Kungsbacka har man infört digitaliseringscoacher i verksamheterna. Coacherna har upplevt delprojektet som väldigt positivt. De menar att det finns ett stort behov av deras insatser och att de nu har möjlighet att driva digitaliseringsfrågorna framåt i kommunen. I filmen summeras resultaten av deras aktiviteter.
Halmstads kommun, socialförvaltning
Socialförvaltningen i Halmstad har satsat på att anställa en IKT-pedagog under projekttiden som skulle kartlägga behov av ny teknik och hjälpa till med implementeringen. I filmen förklarar IKT-pedagogen rollen och vad det inneburit. Resultatet av arbetet har lett till uppstart av en innovationssmedja. I filmen förklaras resultaten av satsningen.
Region Halland
För Region Halland har digital journalhantering inom barnhälsovården stått i fokus under projekttiden. Systemet som införts kallas PMO och det har enligt uppföljningen lett till en förbättrad kvalitet i journaldokumentationen. Ökad läsbarhet och tillgänglighet till barnhälsovårdsjournalen är två av effekterna. I filmen berättar en medarbetare om hur resan från analog till digital journal gått till och vinsterna med det nya arbetssättet.
I november hölls slutkonferensen ”Dela Digga Halland”, vilket blev en digital succé. Konferensen direktsändes men spelades även in för att möjliggöra för fler att ta del av projektets resultat i efterhand. Är du en av dem som inte kunde delta, denna uppmärksammade dag i november? Då ges du nu chansen att upptäcka allt som projektet lämnar efter sig!
Etiska diskussioner uppstår ofta inom vård och omsorg och det är inget nytt. När verksamheten digitaliseras ställs medarbetarna dock inför nya utmaningar och diskussioner om integritet, människovärde och självbestämmande. Situationer som alla kanske inte är lika vana att hantera. För att uppmuntra medarbetarna att prata om de nya utmaningarna har olika filmer tagits fram i Digga Halland för att starta diskussioner.
Allt startade när medarbetare gjorde Digga Hallands webbutbildning och i kapitlet om etik delade med sig av situationer och etiska dilemman som de upplevt i samband med att deras arbetssätt digitaliserats. Vett och etikett när digitala tjänster och verktyg används i arbetet var något som medarbetarna menade att de hade behov att diskutera mer om. Det ledde till att projektet tog fram ett par filmer om situationer som medarbetarna kan känna igen sig i.
Förhoppning att starta diskussioner Totalt fem situationer skildras i filmerna som nu ska visas och användas i verksamheterna. Upptill filmerna finns en guide som syftar till att skapa möjlighet till diskussioner med kollegor om olika etiska situationer som kan uppstå i deras arbete. Förhoppningen är att medarbetarna kan bli tryggare och säkrare i hanteringen av digital teknik i mötet med individen, efter att ha diskuterat utmaningarna med andra. Filmerna går att se nedan och vid intresse att ta del av guiden kontakta: diggahalland@hh.se
Bakom framtagandet av filmerna står en referensgrupp där projektdeltagare i några av kommunerna varit med, tillsammans med ett helt produktionsteam och skådespelare.
Att digitaliseringsambassadörer var ett framgångsrecept har verkligen visat sig i projektet. En efter en har sett fördelarna med att inkludera medarbetarnas krafter och engagemang i digitaliseringsfrågorna och börjar nu ta efter satsningar på digitaliseringsambassadörer. Framgångsreceptet sprider sig i Halland. På initiativ av projektet samlades idag personer med digitaliseringsroller för ett första nätverksmöte. Syfte med mötet var att lägga grunden för ett fortsatt utbyte.
I projektet Digga Halland har formen ”digitaliseringsambassadörer” vuxit fram, men kommunerna har kallat uppdragen och rollerna för olika saker. Skillnaden har inte bara utgjorts av olika titlar, utan uppdragen och vad som ligger i deras roller har också till viss del skiljt sig åt. Under projekttiden har ett visst utbyte mellan Kungsbackas digitaliseringscoacher och Laholms digitaliseringsombud ägt rum. Coacher och ombud har bland annat medverkat på Vitalis ihop och tillsammans fått utbildning i förändringsarbete. Även socialförvaltningen i Halmstads kommun, och deras IKT-pedagog har varit med i sammanhanget och utbytt erfarenheter.
Hylte och Varbergs kommun har under senare delen av projekttiden nu skapat liknande funktioner och roller i verksamheterna. Undersköterskor med specialistutbildning inom välfärdsteknik är några av de medarbetare som kommer axla dessa nya roller som kommer ha liknande uppdrag som digitaliseringscoacher/ombud har idag.
Positiva till ett nätverk
Under projekttiden har erfarenhetsutbyte framkommit som viktigt och värdefullt. Ambitionen med dagens möte var att få till ett nätverk som lever kvar efter Digga Halland projekttid. Flera deltagare menade att ett nätverk vore givande och något bra att satsa på för att fortsätta utveckla roller och funktioner inom digitaliseringsarbetet.
– Jag tror att det kan vara bra med ett nätverk för att kunna ställa frågor till varandra och komma framåt tillsammans om vi fastnar. Ett nätverk att kunna luta sig mot i vissa frågor, helt enkelt, sa Pernilla Espling-Ek, Kungbacka kommun.
– Vi kan lära mycket av varandra så ett nätverk vore bra! Även fast vi kommit olika långt i kommunerna så kan det vara just det som gör utbytet givande, kommenterade Josefin Kristensen, Hylte kommun.
– Ett nätverk för er som har en specialutbildning och/eller är ensam i era roll tror jag kan vara givande. På så vis har ni någon att diskutera saker med som också befinner sig i samma situation, sa Malin Lenestad, Varbergs kommun.
Bra start la grunden för fortsatt nätverk
På nätverksträffen diskuterades de olika rollerna och funktionerna mellan medarbetarna. Erfarenheter kring arbetssätt delades och några exempel från projekttiden lyftes fram . I slutet pratade gruppen om nätverkets fortsatta form, om nya kontaktytor och vad som kunde vara intressant att diskutera vid ett nästa möte. Laholm tog stafettpinnen och kommer samla ihop nätverket till ett nästa möte i vår.
Nytt program med tillskott i form av en digital utställning och en hälsning från moderatorn. Nedräkningen har börjat och slutkonferensen Dela Digga Halland sänds snart live! Du har väl redan bokat upp tillfället i kalendern?
Mycket har hänt sedan i maj när det ursprungliga tillfället för konferensen skulle ägt rum. En hel sommar har hänt och en uppsjö av digitala möten och social distansering. Projektet har fortsatt att förbereda och anpassa konferensen för att snart, den 26 november, bjuda in till projektets avslutning. Konferensen går under namnet Dela Digga Halland, där dialog, underhållning och inspiration står i fokus för att du som besökare ska få ut mycket som möjligt av projektets resultat. Du kanske har varit deltagare i projektet eller hört talas om Digga Halland, eller är du någon helt annan person med intresse för digitalisering av vård och omsorg. Oavsett vem du är så är du varmt välkommen att ta del av slutkonferensen och fira avslutningen med oss.
Här hittar du livesändningen
Slutkonferensen kommer livesändas från webbsidan där all information om konferensen finns samlad. Här kommer du också hitta till den digitala utställningen – olika digitala rum där du ges möjlighet att ta kontakt med representanter från kommunerna och Region Halland för att höra och ställa frågor om deras digitaliseringsarbete. Även den här informationen kommer finnas på webbsidan där livesändningen visas. hh.se/diggahalland
Sneak peak – hälsning från moderator
Rebecca Sellergren kommer vara moderator för konferensen. Här bjuder hon på en sneak peak och hälsar er varmt välkomna.
Kungsbackas digitaliseringscoacher har arbetat med att fånga upp medarbetarnas idéer och prova nya lösningar i projektet, något de kallat för ”Minipiloter”. En av lösningarna har chans att vinna ett pris under innovationsveckan.
Det är inom projektet Digga Halland som digitaliseringscoacherna har testat olika lösningar på problem inom ramen för ”Minipiloter”. En lösnings som testats är nyckelfria dörrar. Tidigare hade personalen svårt att komma igenom dörrar med händerna fulla, t.ex. in tvättrummet, men efter att en app installerades låses dörren upp och öppnas automatiskt. Nyttan som lösningen bidrar med är att arbetet underlättas, det blir bättre ergonomi, tidsbesparing och bättre basala hygien.
Nu har lösningen chansen att vinna ”Lätt att sprida- priset 2020” som utses under Innovationsveckan. In och rösta på Kungsbackas bidrag!
Den här veckan är det kampanjveckan ”Mitt Europa”. Veckan går ut på att uppmärksamma vad EU-medel går till samt skapa intresse för projekt som drivs i Europa med stöd av Europeiska unionen. I samarbete med Europa Direkt Halland har projektet tagit fram en kampanjfilm som belyser just nyttan med Digga Halland – att vi digitaliserar för din skull, för min skull och för kommande generationer.
Hur kan EU-medel bidra till att möta utmaningar och höja den digitala kompetensen bland personal inom vård- och omsorgssektorn i Halland? Projektet Digga Halland har arbetat med just det.
Vi pratar ofta om att vi digitaliserar för att effektivisera, för att minska på personal och för att spara pengar. För att spara tid, för att kontrollera och för att vi måste. Men egentligen behöver vi digitalisera för att vi kan och för att alla vi bryr oss om…”
Filmen inleder med att nämna klassiska argument till varför vi digitaliserar. Argument som vi ofta använder utan att gå till botten med. Egentligen är drivkraften bakom digitalisering något annat – det handlar om möjligheter och omtanke. För att räcka till i framtiden är det inte bara ett måste att vi arbetar på nytta sätt och tar hjälp av digital teknik. Vi måste också förstå att vi gör det med avsikt att alla ska kunna få vård i framtiden. Kampanjfilmen visar vad vi istället fokuserar på när vi digitaliserar – människan.
Om filmen
Filmen är framtagen av Europa Direkt Halland i samarbete med partners, i syfte att belysa den EU-gemensamma kampanjen Mitt Europa som handlar om att synliggöra hur EU-finansierade projekt på olika sätt bidrar till utveckling.
På Vitalis i augusti kommer digitaliseringscoacher och digitaliseringsombud att berätta om deras uppdrag i projektet Digga Halland. Frågan du kommer få besvarad är om projektet kan se att detta är ett framgångsrecept eller inte. Ta tillfället att lyssna på föreläsningen under Vitalis!
Föreläsningen kommer visas digitalt under Vitalis den 26 augusti mellan 10.30-11.00. Föreläsningen genomförs av Nina Pour och Pernilla Espling-Ek från Kungsbacka kommun samt Malin Karlsson och Jane Vild från Laholms kommun.
Vitalis är en e-hälsokonferens som arrangeras varje år och projektet Digga Halland har under projekttiden medverkat på olika vis för att sprida erfarenheter från, och kännedom om, projektet. Den här gången kommer projektdeltagarna att stå i rampljuset för att berätta deras historier och upplevelser av rollen som digitaliseringscoach/ombud.
För dig som inte har möjlighet att se föreläsningen på Vitalis så vill Digga Halland öppna upp för möjligheten att ändå ta del av framgångsreceptet. Vid intresse är du välkommen att ta kontakt med oss så berättar vi gärna mer: diggahalland@hh.se
Kungsbacka kommun skulle i höstas förbereda digitaliseringscoacherna inför arbetsplatsbesök och diskuterade då hur de skulle kunna bemöta olika gruppers attityder och inställningar till digitalisering. Det ledde fram till att Kungsbacka tog fram tre olika filmer om digitalisering. Med humor och glimten i ögat var det dags att skapa igenkänning hos skådespelarna Jenny och Jonas och prata om verklighetsbaserade situationer som många av oss kan känna igen. Möt Jenny och Jonas!
Har alla nytta av digitalisering?
För många av oss kan digitala system, dokumentation och administration leda till att uppgifterna upplevs fler och krångliga. Det är inte lätt att gå ur tunnelseendet och se till helheten. Som Jenny och Jonas diskuterar i filmen ”Har du nytta av IT i ditt arbete” diskuteras många kära exempel från verksamheter, såsom ”semesterpärmen” som blivit digital och om dokumentationen som ska göras efter besök hos varje kund.
Är digitaliseringen en del av ditt uppdrag?
Ja eller nej? Jenny och Jonas ger två olika svar på samma fråga. Men vem har egentligen rätt? Är digitalisering en egen sak eller något som ligger i det som redan görs? Gemensamma arbetssätt är nyckeln till ett bra samarbete. De finns fortfarande kollegor som har egna system fastän man försöker utveckla system som kan delas och användas av alla. Hör hur Jenny och Jonas diskuterar kring egna och gemensamma system och hur smidigt det är att ta upp GPS:en för att hitta hem till rätt person.
Digital social kompetens
Vad innebär det? Det finns nog olika syn på vad digital social kompetens innebär. Handlar det om hur social man är i mötet med kund när digitala verktyg är en del av arbetet? Eller är det hur man uppträder digitalt på sociala medier exempelvis? Jenny och Jonas hamnar i intressanta och utmanande diskussioner och där Jonas uttrycker en viss misstro till digitala system. Finns systemen till för oss eller är vi till för systemen? Jonas lyfter att systemen kanske är till för att kontrollera snarare än att förenkla och underlätta. Men är det verkligen sant? Se filmen och fundera kring hur du själv ser på saken.
Vem är du av Jenny och Jonas? Och känner du igen en kollega som oftast bär de andra skorna? Diskutera gärna ihop om hur ni kan ha olika uppfattningar om samma sak och försök att sätt er in i varandras situation. Det kommer garanterat bli ett intressant samtal och ett värdefullt utbyte!
I projektet arbetas det aktivt med inkludering och icke-diskriminering. I vissa fall har det varit svårt att konkret arbeta med frågorna i förhållande till digitaliseringsarbetet. Att applicera perspektiven i alla processer och aktiviteter är något som kräver övning. Digga Halland har därför tagit fram en guide som kan användas för att konkretisera perspektiven och aktivt arbeta med frågorna i relation till digitalisering.
Guide för inkludering
Fysiska funktioner, språk, kön och etnicitet får betydelse i relation till den miljö som individer befinner sig i. Miljön och tekniken kan i sig vara medvetet eller omedvetet kodat och format och därmed skapa orättvisor. Att aktivt synliggöra normer och rådande former är därför viktigt och ett steg i rätt riktning att motverka diskriminering och minska orättvisor. I guiden beskrivs tre steg som aktivt kan användas och arbetas med för att skapa en digitalisering för alla.
Steg 1 – Synliggöra
Det första steget går ut på att synliggöra nuläget och reflektera kring frågorna: Hur ser läget ut idag? Vad ska åtgärdas? Som ett första steg kan man också börja med att ta fram eller titta på statistik som synliggör eventuella orättvisor utifrån diskrimineringsgrunderna.
Steg 2 – Förbättra
Ett andra steg är att formulera önskad förbättring. Vilka mål har ni? Vilka medel kan ni använda er av för att uppnå målen? Är målen inkluderande och icke-diskriminerande?
Steg 3 – Omvandla
Sista steget handlar om att fundera på vad som händer när arbetssätt omvandlas till digitala och ställa sig frågorna: Hur kan arbetet med digitalisering påverkas av utgångspunkter som kön, ålder, etnicitet, religion, sexuell läggning och funktionsvariation? Omvandlas förhållanden när arbetssätt blir digitala?
Exempel från projektet
I guiden presenteras några exempel på situationer som skapat reflektioner kring tillgänglighet, inkludering och icke-diskriminering i Digga Halland. Några nedslag från projektet ges som exempel för diskussion. Hur projektet arbetade med tillgänglighet gällande webbutbildningen är ett exempel som lyfts.
Dela är att visa omtanke!
Projektet delar gärna med sig av guiden till andra organisationer och verksamheter som vill använda vårt material för att aktivt arbeta med dessa frågor i relation till digitalisering. Om intresse finns att ta del av guiden ”Digitalisering för alla” så kontakta oss på: diggahalland@hh.se
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.