VFU i Uganda #4

Okej så förra veckan var het galen. Vi hade insekter som tema som jag skrev i förra inlägget, men barnen tog in maskar, sniglar, gräshoppor mm och hittade en massa saker som de la på lärarens bänk. Onsdagen bestod av 6 barn utav 30 möjliga och 5 lärare av 7 möjliga då det var en demonstration i stan så presidenten bestämde sig för att stänga vägar och varken barn eller lärare kunde komma till skolan. En av lärarna insåg för sent att han skulle vända hem igen så han satt i bilkö i 5h…. Vi bara mös med barnen hela dagen och gjorde en massa andra måste som att göra lärloggar fast det heter Tapastry, vi gjorde en julgran för julgransaktionen som var på fredagen tillsammans med insamlingen av julklappar till barn som inte får några julklappar. Vi åt popcorn vilket vi aldrig hade gjort hemma och faktum är att vi har popcorn minst en gång i veckan i skolan som snacks.

Trafiken fortsatte vara kaos på fredagkvällen då satt jag och Moster i kö i 2h vid ca kl 20 för att komma hem så vi var hemma kl 22…. Lagom trötta efter en lång vecka och tosig trafik.

Denna veckan har vi just startat och vi har Jultema, en lite isbjörnspark, jultomtens verkstad, tillverkning av eget julpapper, inslagning av julklappar, brevskrivarna och mycket mer. Jag laddar upp bilder senare i veckan på allt detta men har inte de tillgängliga just nu.

Hoppas ni har det bra! /Sandra

2 tankar kring ”VFU i Uganda #4

  1. Anette Hermansson

    Hej! Det låter som att ni har ett oerhört intensivt schema med mycket olika innehåll! Hur verkar barnen ta in allt de möter varje vecka? Finns det tid att reflektera och bearbeta allt de får lära sig? Har de pedagogisk dokumentation på liknande sätt som vi har?
    Många frågor😬🤣 Så spännande att få se lärmiljöerna!

    Svara
    1. Sandra Svan Inläggsförfattare

      Hej 😀
      Ja det är ganska intensivt kan man säga, inte alls som hemma. Varje vecka går de till specialist lärare inom olika ämnen som t.ex. konst, musik, idrott, simning mm, under den tiden planerar vi vad som komma skall och utvärderar det vi har gjort. Vi har inte pedagogiska dokumentationer så som hemma men vi har dokumentationer för föräldrarna så de vet vad vi gör mm, detta är typ som den plattform som vi använder hemma med alla barn och närvaro där vi även kan lägga in våra pedagogiska dokumentationer. Vi reflekterar inte med barnen men vi pratar med barnen varje dag om vad det är vi har pratat om och vad de har lärt sig, både i grupp och individuellt. Ah ska försöka få till lite bilder på denna veckan också :D.

      Svara

Lämna ett svar till Sandra Svan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *