Alishan

Efter en väldigt läskig hemfärd från Alishan så är vi tillbaka i Taipei efter en tiodagars resa i Taiwan. Denna resan har varit riktigt intressant och det har varit så mycket att se och uppleva.

Det blev tyvärr ingen soluppgång i Alishan, det lilla skogståget som går runt i nationalparken blev inställt på grund av vädret. Sikten var så dålig så det hade inte gått att se något i alla fall, men vi vandrade ändå upp till utsiktsplatsen senare på dagen bara för att se hur det såg ut.

Under de dagarna som vi var där öste regnet ner och det åskade konstant. Men om man ignorerade regnet så kunde man se mycket ändå, och vi kunde se alla saker som var värda att se.

img_0041 img_0103 img_0109 img_2888 img_2904

Efter två dagars regnande så var man ganska trött på allt regn och ville bara hem till Taipei. Planen var att ta den första bussen ner från Alishan till Chiayi, där tåget mot Taipei går. Men på kvällen innan nämnde personalen på hotellet att vägen upp till Alishan var avstängd fram till lunch dagen efter. Det var fortfarande lite osäkert om vilken tid som gällde eller om vägen överhuvudtaget skulle öppnas. Det kändes som att vi var fast där uppe på berget och regnet bara fortsatte att ösa ner.

På morgonen så öste regnet fortfarande ner, jag vaknade ett flertal gånger under natten på grund av åskan och räknade med att vägen INTE skulle öppnas. Runt nio tiden på morgonen sa personalen på hotellet att vägen nu var öppen men att ingen buss har börjat köra än. En annan hotellgäst ville ta en Taxi ner och hotellet arrangerade så vi fick följa med honom till stationen där alla taxibilarna stod. Det var en minibuss som skulle köra ner oss och det var åtta andra som satt i bilen, (inga säkerhetsbälten fanns). Föraren började köra och han körde lugnt och sakta de första tio minuterna. Men sen började han köra om alla bilar som körde framför oss och då blev man ju lite nervös. Men det kändes ändå som att han hade koll, typ…. Man såg tydligt på vägen att det låg massa nerblåsta saker och att det var riktigt mycket vatten som forsade ner vid sidan av vägen.

Sikten var fortfarande dålig och regnet bara öste ner mer och mer. För att göra saker och ting lite värre så plingade det till på telefonerna och vi fick ett säkerhetsmeddelande om att man inte skulle befinna sig i området runt Alishan, på grund av att det var risk för jordskred.

18944878_1397251647022475_701779130_n

Desto längre ner vi kom ju bättre blev sikten och det kändes genast lite säkrare, men under den fösta timmen så var det inte roligt. Tillslut anlände vi vid Highspeed railen i Chiayi och vi kunde nu ta ett tåg tillbaka till Taipei.

Idag är det den sista lediga dagen som började med att kolla på gamla kvitton. I Taiwan har man ett lotteri som alla kan vara med i och det baseras på att alla kvitton har ett unikt åttasiffrigt nummer och i varje udda månad så kommer det en lotteridragning. Om man lyckas få de tre sista siffrorna rätt så vinner man 30 kr. Man kan även vinna upp till ca. 3 miljoner svenska kronor om man får alla åtta siffrorna rätt. Här kastas det inga kvitton och man är noga med att få ett kvitto efter varje köp, vilket är meningen med detta lotteri.

Jag ska tillägga att det blev en vinst på 60 svenska kronor.

Nu blir det att ladda inför en ny vecka i skolan med massa med saker att göra.