Safari

Vi har nu haft vår första ledighet under vår tid i Uganda och den spenderades med att se mer av detta vackra land!

I onsdags blev vi hämtade av vår guide James som var med oss under hela resan. Vår resa började med 1,5 timmes bilresa till Lake Mburo. I denna nationalpark möttes vi av flockvis med zebror (se bild), ugandiska kor, Impala-antilop (se bild), Topi-antilop, Pumba, Velvet-monkeys och även några giraffer! Det var verkligen häftigt att se de första vilda djuren och James fick upprepade gånger säga till oss att man ska vara tyst när man ser ett djur.

Vi körde vidare och stannade för lunch där vi blev mer än nöjda. Resan fortsatte sedan genom Uganda med ett landskap av grönskande kullar, berg, dalar och plantager av tobak, kaffe, ananas, bananer och té. Nästan 6 timmar senare nådde vi Queen Elizabeth National Park efter att ha färdats på ugandiska vägar som kan benämnas som afrikansk massage. Vägarna här är nämligen väldigt gropiga så resan blir otroligt studsig.

En ”lodge” var boendet för de kommande två nätterna och låg intill en flod. Vi bodde i en trästuga där det minst sagt fanns möjlighet för savannens djur att ta sig in, dock fick vi inga nattliga besökare. Vi trivdes väldigt bra och det kändes lyxigt med ett riktigt täcke och trerättersmiddagar. Efter att ha bott på skolan i en månad så kändes tystnaden runt oss ovan.

Nästa dag startade 05:30. Efter frukosten begav vi oss ut på ”game drive” på jakt efter ytterligare djur. Queen Elizabeth har både savann och grönska, och är oändligt stor! I fjärran skymtade vi blåa berg, Kongo och fikonträd.

Antiloper fanns det gott om även här. Topi, Waterbags och Ugandian Cob. Ett av de första djuren vi såg var tre hyenor som låg i matkoma. Vi skumpade vidare i vår safaribil och stannade till vid floden som gränsar till Kongo. Vi klev ut ur bilen och möttes av en flock flodhästar som låg i vattnet och chillade. Vi stod ungefär 10 meter ifrån och betraktade dem. Vid ett senare tillfälle berättar James att flodhästen är det djur i Afrika som dödar flest människor (främst fiskare). De vi hade sett var dock, som tur var, vana vid blängande turister.

Höjdpunkten var när vi plötsligt fick syn på en grupp elefanter. På väldigt nära håll kunde vi se fem elefanter i sin naturliga miljö, det var en oförglömlig upplevelse!

Efter en trerätterslunch på vår lodge begav vi oss ut på savannen igen. Denna gång i jakt på trädklättrande lejon. Vi såg stora hjordar av ”waterbuffalo” och en hel del babianer men lejonen lyste med sin frånvaro. Senare fick vi besked att lejonen inte synts till på fyra dagar, vilket är vanligt när det regnar för då tar de skydd och de behöver inte ens äta på någon vecka.

Trots att vi inte såg lejonen var vi mycket nöjda med alla de djur vi sett och att vi fick se den magiskt vackra naturen! Vi kan varmt rekommendera James som guide till de som någon gång åker till Uganda, han är den rätta för jobbet!

Efter ca 8 timmars bilfärd hem körde vi in på skolan och möttes av glädjetjut från skolans barn och massor av kramar. Ett välkomnade i världsklass! Detta fick oss att inse hur roligt det var att vara tillbaka ”hemma” igen.

snapchat-2048799228

img_5030snapchat-1238285222 img_5150img_5253-2snapchat-282415327 snapchat-630345040-1img_9054  snapchat-1342338400snapchat-311947773