Next Generation Learning, dag 2

Andra konferensdagen här i Lugnet, Falun, bjuder på regnblandat snöglopp. Idag känns det bra att sitta inomhus. Värre var det igår då vi hade strålande solsken utanför Högskolan Dalarnas väggar. Idag känns det också lättare för mig att välja session. Igår tyckte jag att sessionerna saknade tydliga teman. Idag har i alla fall en session ett tydligt tema – “Kvalité i distansutbildningen”. Den ska jag besöka.

Charles Crook

Charles Crook

Dagen började med ett Key-Note tal. Professor Charles Crook, Learning Science Research Institute, University of Nottingham, inledde dagen med att tala på temat  “The changing experience of learning for undergraduate”. Charles Crook utvecklade sina tankar om hur elevers sociala och materiella tillgångar påverkar lärandet. Han reflekterade också över hur den interpersonella dynamiken påverkas och förändras av personliga relationer i undervisningssituationen genom utformningen av sajter för individuellt lärande. Crook överraskade med att bjuda in auditoriet att logga in på en sajt där alla med en dator eller läsplatta kan dela med sig av sina tankar. Mycket interaktivt. Charles fortsatte med att tala sig varm för att bevara våra traditionella lärosäten som en värdefull upplevelse för ungdomar. Han ifrågasatte inverkan av moderna utbildningsverktyg och deras utformning. Charles påpekade att trots att han kommer från ett distrikt där Ludditrörelsen uppstod är han inte lika radikal som Ludditerna. Crook visade hur Piagetreferenser i akademiska verk ersatts av Vygotskyreferenser från 1970 till idag. Intressant användning av statistik. Han noterade den minskade lärartäheten, speciellt vid lärosäten. Nya pedagogikmodeller har introducerats med nya attityder till högre utbildning. För att semiotiskt undersöka detta har Crook analyserat bilden av studenter och lärare i prospekt från lärosäten. Under 1980-talet var det svart-vita bilder av akademiskt arbete med lärare och studenter i samtal. Idag visas bilder av grupparbeten, utan lärare närvarande! Begreppet “socialt” har förändrats. Lärarna har tagits bort från bilderna. Idag ska vi vara innovativa, effektiva och besitta trovärdighet. Allt redovisat ur ett “utvärderings” (audit)-perspektiv. Charles Crook framhöll att den konventionella förläsningen är att betrakta som en social upplevelse. Ett slags “inre resonemang” med föreläsaren. Intressant tanke. När det gäller användningen av PowerPoint visade Crook en egen ide där han genom flera projektorer visar ett antal “PowerPoint”-bilder samtidigt så att föreläsaren kan vandra mellan bilderna. Också det här en intressant idé. Återkoppling lärare – student har idag blivit alltför distanserad och formaliserad med målsättning av vara “objektiv” och “transparent”. Det sociala momentet i återkopplingen av studieresultat har gått förlorat. Crook redovisade en egen undersökning där han  jämfört kvalitén i “Peer Review”-verksamhet där en grupp utgått från lärarens anteckningar och den andra från studenternas egna anteckningar. Det visade sig att diskussionen utgående från studenternas egna anteckningar fick en högre kvalité! Intressant. Avslutningsvis visade Crook en kvalitativ undersökning av skillnaden mellan enskilda studier i bibliotek kontra gruppstudier i mindre grupper. Han pekade på alla distraktioner som finns i gruppstudier. Men några studenter i undersökningen ansåg sig att inte ha studerat alls om de inte hade haft möjligheten till studier i små grupper. Distraktioner till trots. Crooks undersökning stödjer modern hjärnforskning där det hävdas att distraktion/-er snarare är en tillgång än en nackdel. Som Cathy N. Davidson beskriver i sin bok “Now You See It“. Sir Ken Robinson har även han i sin Twitter meddelat ett intresse för vikten av “distraktioner” i lärandet. Kanske det kommer ett kapitel om distraktion i hans nya bok under arbete, “The Element 2” . Charles Crooks Power-Point-presentation från förmiddagen finns här.

Betty Malmberg

Betty Malmberg

Nästa Key-Note talare var Betty Malmberg (M) politisk talesperson i utbildningsfrågor för Moderaterna och ledamot  i utbildningsutskottet. Tyvärr fick Socialdemokraternas deltagare, Mikael Damberg, förhinder. Han fick stanna i Stockholm eftersom Stefan Löfven tillkännagav “sin innersta krets” där Damberg ingår. Betty Malmberg inledde med att fastställa att evidensbaserad forskning premieras och framhöll att det är läraren som ska leda utvecklingen och styra utbildningen. Hon framhöll vikten av prov, standardiserade test och graderingssystem. Moderaternas modell är att bevara lärosäten, men jämväl stödja distansutbildning. Betty blev dock förvånad över hur lätt det var att delta i en distanskurs från Högskolan Dalarna. Marita Hilliges, Högskolan Dalarna, som arrangerade att den moderata riksdagsgruppen fick delta i en distansutbildning, har på det sättet lyckats övertygat den moderata riksdagsgruppen om att distanslärande passar alla. Även politiker! För det livslångalärandet framhöll Betty att distanslärandet är värdefullt. Den moderata riksdagsgruppen intervjuade även studenterna som deltog i den kurs de besökte. Redan studerar 20% av våra svenska studenter uteslutande på distans. En förändring i vardande? Alastair Creelman tog upp frågan varför inget stöd finns från regeringen när de alltid talar om vikten av IKT-utveckling. Lärosäten får inga pengar till utveckling och utan en fungerande samarbetsorganisation tvingas många återuppfinna hjulet runt om i Sverige. I omvärlden, Norden och Europa, satsas det på e-lärande, men inte i Sverige. I vårt land saknas en helhetssyn. Bettys svar blev att hon bekräftade den olyckliga diskrepansen mellan mål och verklighet. Men som vanligt fick vi inga konkreta svar av politiken utan bara att Betty ska initiera att frågan tas upp i regeringen. Betty uppmanade oss alla att väcka debatt om e-lärande, för tyvärr är det en ickefråga inom regeringen! På frågan om reell kompetens som behörighetsgrundande svarade Betty att regeringen kommer undersöka hur långt lärosäten kommit med validering av sökande som saknar formell kompetens för en kurs eller program.

Efter dagens Key-Note Speech och kaffepaus tog jag mig till session B3 där Ebba Ossiannilsson och Margareta Hellström  talade på tema “International benchmarking – the distance learning benchmarking club”. Föreläsningssal 4 blev snabbt ganska fylld. Uppenbarligen finns ett intresse för kvalitetsfrågor inom högre utbildning. Men tekniska problem, anslutning av dator/uppladdning av Power-Point presentationer tog tid. När allt fungerade började Ebba Ossiannilsson att definiera vad e-lärande begreppet står för. Sedan kom beskrivning av benchmarking som verktyg för att kvalitetssäkra en verksamhet. Självvärdering var nästa begrepp att sätta in i kvalitetsarbetet. Ebba beskrev hur de skapat ett verktyg för benchmarking och vilka begränsningar som finns. Gruppen skapade en “benchmarking-klubb” med deltagande lärosäten från England, Australien, Nya Zeeland, Finland och Sverige. Arbetet började med en självvärdering under ledning av en expertmoderator. Ett hundratal indikatorer togs fram. Av dessa utkristalliserades 18 kritiska indikatorer. Benchmarking utfördes sedan över nätet i en on-line matris. Med färgkoder kan användaren snabbt se vad som behöver förbättras inom kritiska områden. Arbetsgången är att först samla in indikatordata och poängsätta dessa. För framtida arbete har arbetsgruppen tagit fram ytterligare indikatorer. Intressant slutsats sprungen ur undersökningen var att incitament för lärare som ägnar sig åt e-lärande saknas. Dela med sig av kunskap och lära av varandra förhindras. Målet för arbetsgruppen är att i närtiden utveckla analysverktyget till en OER-produkt. Mer information om benchmarking Pick and Mix finns här.

Gunnar Augustsson, Mittuniversitetet, talade på temat “Qualitatively different utterances from supervisors about students’ papers”. Undersökningen bygger på analys av lärares värderingar/yttrande på studentarbeten. Undersökningen var begränsad till yttranden som återkopplats via Wordprogrammets kommentarfunktion. Analysverktyget är uppdelat i tre nivåer. Med kolumner för yttrande av typen rekommendationer, utveckling och problematisering. I dessa nivåer sorteras värderingar inom följande; kommentarer som är abstrakta. Synpunkter som har en större grad av konkretition och instruktioner som är än mer konkreta.Yttranden med synpunkter var mest frekventa med kommentarer som minst förekommande. Slutsatsen är att läraren bör minska antalet synpunkter och instruktioner till förmån för kommentarer som studenten själv får bearbeta för att förbättra sitt arbete. Utifrån studenternas synpunkter på yttranden kunde dock slutsatsen dras att många studenter behöver ett mer dynamisk förhållande till läraren.

Anders Norberg

Anders Norberg

Anders Norberg, Tillväxt Skellefteå/utvecklingsansvarig vid Campus Skellefteå var siste talare med tema “Blended learning in time and space; a new education logistics?”. England, Tjeckien, Ungern, Bulgarien, Finland och Sverige har ingått i det Intereg-arbete som Anders Norbergs presentation bygger på. Ju större distans – desto mer teknikmediering var en slutsats. Från campusförlagd utbildning Face to Face (F2F) till decentraliserad synkron videokonferens samt asynkron distanskommunikation. Intresset för undersökningen har varit att studera sammanflätningen av samtliga tekniker. Anders drog en liten dialog på tema vad menar du med “blended learning”. Här finns Wikipedias beskrivning av begreppet “Blended Learning”. Frågan uppstår – En blend av vad? Plattformar, LMS:er? Campus contra distans? Mix av kursinnehåll? Är det en kombination, blandning, lösning, syntes? Eller är det att studenten blandar själv. Är det lärarens blandning? Teknologi som brygga mellan tid och rum? Utvecklingen har historiskt gått från föreläsande via tryckt teknik till privat lärande som öppnar för diskussioner vid möten mellan lärare och student. Anders Norberg delade upp en campuskurs i en synkron del och en asynkron dito. Föreläsningar kontra indviduella studier. Vad händer då när IT-teknik introduceras? Läraren förvandlar de synkrona delarna (föreläsningarna) till asynkrona med hjälp av inspelningar. Studenterna i en blended learningkurs består av en huvudgrupp på campus samt satellitgrupper på lärcentrum och enskilda individer på arbetsplater. Alla deltar i samma klass.

Efter dagens lunch vidtog kommersiella föreläsningar. Blackboard och Pearson presenterade olika aspekter av sina produkter. Under den korta tid som återstod av dagen kunde ägnas åt att gå runt och tala med de som hade en posterutställning. Så var så dag två av Next Generation Learning till ända. Nu återstår bara den sista dag tre! En sak till – här kan du se strömmande bilder från konferensen!

Kvällshimmel Falun, Lugnet

Kvällshimmel Falun, Lugnet

One thought on “Next Generation Learning, dag 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *