Next Generation Learning 2012, dag 1

Högskolan Dalarna Lugnet

Högskolan Dalarna Lugnet

Underbar morgon i Falun, Lugnet. Sol och “lagom” yttertemperatur. Känns nästan som våren är på väg. Konferensen börjar först efter lunch. Jag har dessvärre misslyckats att hitta sessioner där samtliga talare är av intresse för mig. Det gick, som vanligt, inte alls. Trots att den här konferensen har, i mitt tycke, ett rimligt antal parallella sessioner. I Berlin, On-Line Educa 2011, var det på tok för många sessioner med splittrat innehåll. Det kändes som om jag missade över 75% av intressanta talare.

Jag registrerade mig här på NGL 2012 före dagens lunch och fick en liten tygpåse med ytterst lite tryckt material. Tycker jag är bra. Det gäller att utnyttja internet. Dock hade en av broschyrerna, en liten svart 4-sidig “Nästa Generations Lärande – Högskolan Dalarna”, inlagan uppochned klamrad! Har det gått för fort alt. för sent framme med texten? Känns lite slarvigt.

Efter lunchen höll Högskolan Dalarnas rektor, Marita Hilliges, det gängse välkomsttalet. Marita är fd. prorektor vid Högskolan Halmstad. Högskolan Dalarnas inriktning känns tydlig när Marita beskriver. Målet för Högskolan Dalarna är att bli bäst på distanslärande. Konkret handlar det om att relationen mellan studenten och läraren ska kännetecknas av närhet. Pedagogiken ska driva utvecklingen och tekniska  lösningar vara enklast möjliga. Det är en spännande resa som Högskolan Dalarna påbörjat. Marita uppmanade oss alla att ta rodret och bestämma vår egen framtid och inte förlita oss på skolpolitiken.

Marita Hilliges

Marita Hilliges

Konferensens förste Key-Note Speaker var Terry Anderson, Professor at Athabasca University och Canada Rersearch Chair in Distance Education. Jag fick klart för mig att Terry Anderson har sina rötter i Sverige och Dalarna. Athabasca University, där han verkar, är helt förlagt på distans. Man har inga studenter på campus. Man har inte ens ett campus! Terry framhöll att inom utbildningssektorn tycks vi inte ha utveckling som arbetsmodell. Gamla modeller gäller än idag. Ett problem med distansutbildning är dålig genomströmning. Men Terry Anderson tror att vana vid distansutbildning gör att genomströmningen blir bättre. Han påpekade att vi idag lever med tre olika, gamla, modeller för lärande. Behaviorist-modellen (Gagne 1965) med sina direkta instruktioner. Den kognitiva revolutionen följde (Sorden 2005). Studenten blev konsument. Studenter får möjlighet att följa upp sin egen utveckling. Idag innebär den tekniska utvecklingen att vi kan samla information från olika databaser för skapa en konkret bild av hur den enskilda studenten utvecklas. Terry Anderson är en stor förspråkare för Creative Commons. Han framhöll vidare att ett hinder för utveckling av Creative Commons och fritt uybyte av lärobjekt är att  lärare saknar bevekelsegrunder för att använda fria, bytbara lärobjekt. Slår mig att det han beskriver är “The Thank You Economy” konkretiserad inom utbildningssektorn. Terry föreslog att vi ska besöka för där finns gratis nedladdningsbara böcker om e-lärande/distansutbildning. Den sociala konstruktivistmodellen kom under slutet av 1990-talet. Kunskap blev då ett pågående samtal och en process. Studenter vill diskutera och skapa betydelse. Man lär i grupp. Det har därför kommit många verktyg för att göra det möjligt att samarbeta synkront såväl som asynkront. Lärare får ofta problem med den här formen eftersom det inte går att styra hur och vad eleverna kommer fram till. Konnektivistmodellen är den tredje, (George Siemens 2004). Det här är en modell som uppstått i internetmiljön. Den är kaotiskt, fragmenterat, icke sekvensiell och distribuerad. Studenter som skapande deltagare. Som alla bra Key-Notes gav Terry Anderson mycket att reflektera över.

Terry Anderson

Terry Anderson

Den första session jag valt här i Falun innehåller Hilde Brox, Universitetet i Tromsö, som talar under rubriken “From consumers to producers: developing digital literacy in Teacher Education through Wikipedia”. Övriga talare är Giulia Messina Dahlberg och Olga Viberg som presenterar tankar om “Who gains the leading position in online interaction? -Power shifts in the online synchronous language classroom” samt Albin Wallace som talar om “An analysis of national patterns of learning platform use by students in schools and academies”.

Efter kaffepausen inledde Giulia Messina Dahlberg och Olga Viberg sessionen jag valt. Deras arbete har utgångspunkt i att språklabb nu blivit fria i tid och rum genom webben och utvecklingen av webbkonferenssystem. 48 timmar språkträning observerades där studenterna arbetade i Adobe Connect. Frågan var om webbkonferensteknologin hindrar/försvårar synkron samverkan mellan studenter och lärare. Samt om maktförhållanden förändras med distanstekniken. Olga framhöll en finess med webbkonferens. En tyst student som plötsligt började chatta. Något som är omöjligt i en “öga mot öga” situation. Men här i webbkonferensen fullt möjligt. Ingen nyhet, men värd att addera till alla andra undersökningar som uppvisar samma fenomen. En finess med webbkonferens i språkutbildning är också att studenterna kan agera, visa kroppsspråk via bildkommunikationen. Teknologin möjliggör en förändring i agerandet. Tysta kan göra sig hörda och bli mer aktiva. Läraren är dock fortfarande dominerande, styr och leder verksamheten. Men, i webbkonferensen kan faktiskt makten förskjutas från lärare till student. Chatten är ofta studenternas kommunikationskanal. Undersökningen visade att det går att utveckla/förändra maktsturkturen och pedagogiken i klassrummet genom synkron kommunikation via webben. Alastair Creelman ställde frågan om dominanta studenter övertar lärarens roll och dominerar i “breakout rooms”. Giulia tog fram ett exempel där två-tre studenter förde en konversation i ett rum. I den gruppen försökte de två aktiva få med en tyst deltagare i diskussionen. Det intressanta var att ledningen av gruppen skiftade. Slutsatsen som Giulia Messina Dahlberg och Olga Viberg drar är att fördelen med webbkonferens i synkron kommunikation är att relationen mellan student och lärare blir närmare samt att grupperna är mindre och att student- och lärarollen förändras.

Hilde Brox från Tromsö var nästa talare. Hilde redovisade ett pågående arbete. Utgångspunkten för hennes undersökning är att Wikipedia blivit en av världens femte största sajter på nätet. I Norge använder nästan varje student Wikipedia för informationsinhämtning. Både studenter och lärare använder Wikipedia för att samla information. Och användningen ökar. Ett problem Hilde Brox framhöll är den akademiska attityden till Wikipedia som går från direkt hatisk till skeptisk. Alla använder vi Wikipedia, men vi bidrar inte och vi föraktar det! Finns här ett samband? Hildes fokus är; Varför anser vi att Wikipedia är dåligt? Om vi tycker illa om Wikipedia varför använder vi det? Hur kan vi lita på en text som vi inte vet vem som skrivit den? Hildes undersökning kopplar direkt till “the Wisdom of Crowds” vilket många har svårt att acceptera. Men Wiki gör det möjligt få studenten att gå från konsument till producent. Lära studenter att skriva och redigera inlägg i Wikipedia borde vara viktigt. Det gäller att bryta traditionella attityder. Ett annat problem är att få känner till hur en Wikipedia artikel blir till. För att få skriva i Wikipedia måste skribenten ha referenser. Nya Wiki-skribenter får en lärlingsposition som vägleds av äldre Wiki-skribenter. Hilde Brox undersökning är ett pågående arbete som kan ge intressanta resultat. Jag fick dock en NU 2010-varning; Det här var en presentation av ett pågående arbete som knappt ens börjat! Intressant att höra, men ger väldigt lite.

Albin Wallace

Albin Wallace

Sist kom Dr Albin Wallace. Bakgrunden är att i England har beslutats att alla skolor skall använda lärplattformar för att ge öka öppenhet och bättre elevprestationer. I undersökningen frågades eleverna hur de använde plattformarna. 1000 elever ingick i undersökningen främst i åldrarna 11-14 år. Undersökningen har en bred demografisk och geografisk spridning från medelklass till sämre bemedlade. Resultaten visade sig vara oberoende av elevernas bakgrund. Färre pojkar än flickor inom åldersfördelningen var flitiga svarare. Svaren undersökningen fått var följande; De flesta använde plattformen en gång i veckan. De flesta använde plattformen skolan! De flesta använde plattformen när de behövde. Tidskiftning verkade vara av mindre betydelse. I ämnen som språk och naturvetenskap användes plattformen oftare. Plattformen användes ofta för att sända in eget arbete till läraren. Minst användes plattformen av eleverna för att skapa egna projekt. I undersökningen ställdes också frågan vad eleverna upplever att lärarna använder plattformen till. Svaret var – Betygsätta hemarbeten! Mobil användning var mycket ringa! 89,7% hade ingen mobil användning. Kan bero på lärarnas upplägg av undervisningen. Intressant nog ville ett flertal av eleverna kunna styra utformningen av gränssnittet. 47% ansåg att lärplattformen var något användbar. Flertalet elever tycke det var lätt att använda plattformen. En viktig fråga var om och hur föräldrarna använder plattformen. Svaret var att elevernas föräldrar använder möjligheten mycket ringa utsträckning. Trots att intentionen var att föräldrar skulle erbjudas en bättre överblick av barnets skolarbete. Undersökningen pekar alltså på sanningen att pedagogiken styr hur en lärplattform används. Nu är fortsättningen en motsvarande undersökning i lärarkollektivet. Målet är att utveckla lärplattformar.

Det var dag 1. Nu återstår middag vid Falu koppargruva. Imorgon fortsätter NGL 2012. Här kan du se strömmande bilder från konferensen.

One thought on “Next Generation Learning 2012, dag 1

  1. Göran Lindgren

    Tack Lars-Göran! Det är mycket värdefullt att få sammanfattningar av de diskussioner man ej kunnat delta i.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *