Vår fantastiska elektroniska värld

Nu har den kommit! Produkten som skapar en taktil känsla när du bläddrar i din e-bok! Nu har den första webbTV-serien fått sitt första inslag skapat i iPhone 4 och redigerat på en iPad 2! Uppfinningsrikedomen flödar!

I Japan (var annars) har ett litet gäng påhittiga tekniker tagit fram en enhet som ger användaren av en e-bok den ”sanna analoga bokens taktila känsla vid bläddring”. Om du inte tror mig, titta på den här filmen och läs artikeln.

Det lilla studentdrivna produktionsbolaget Majek Pictures som var först ut med att skapa en App driven TV-serie har nu löpt linan ut. Det senaste avsnittet är redigerat på en iPad 2. Det nya avsnittet i serien ”Goldilocks” inleds med en ”bakomfilm” där produktionsmetoden visas. Det här är, som jag ser det, en mycket spännande utveckling av filmen och TV-serierna. Det öppnar upp för en verkligt demokratisk produktion av rörliga bilder med ljud.helt enkelt för att nu är även massdistributionen av en ”noll-budget produktion” löst! Utan kostnad kan den som så önskar nå en publik runt hela världen. Jag hoppas och ser fram mot en explosionsartad utveckling av berättande i alla former.

Så har Augmented Reality (förstärkt verklighet) nu introducerats i ett slags IRL-spel. I Tyskland har en dramatiserad detektivhistoria blivit mer än en TV-produktion eller film. Företaget heter NBC Universal produktionen “The Witness – The First Movie in the Outernet”. Idén är att publiken ska delta i handlingen! Det hela framställs som ett spel där, om du bor i Berlin, du själv som publik ska delta. Det hela börjar med en film i din smartphone där ett mord visas. Om du väljer att delta i spelet ska du med hjälp av GPS-fuktionen i din smartphone ta dig till första spel-/ledtrådsplatsen i Berlin. Väl på plats håller du upp din smartphone och på bildskärmen får du då se vad som hände tidigare på platsen eller se var ledtrådar finns för att fortsätta spelet. Som en extra spänningsskapande finess blir du, om du misslyckas, skjuten via din smartphone av de ogärningsmän som utfört det första dådet, upprinnelsen till hela spelet. Medge att vår elektroniska värld sakta smälter samman med det vi med alla våra sinnen upplever som den verkliga! Möjligheterna att leka och spela blir ständigt fler.

Förvisso, allt det här innebär ännu fler möjligheter till lärande, informellt såväl som formellt. Det är bara att låta fantasin flöda. Tekniken finns ofta klar att utnyttjas. Förresten, tänk på att det är Earth Hour på lördag, den 26 mars, klockan 20.30 till 21.30. Släck alla belysning och stäng då av alla enegihungriga elektroniska prylar upplev och lev IRL!

One thought on “Vår fantastiska elektroniska värld

  1. Elisabeth Wulff Sahlén

    Hej! Av en händelse snubblade jag över den här bloggen och vill bara säga att den är otroligt bra och informativ! Jag arbetar själv som lärare på högskolan (Mälardalens högskola) och är väldigt intresserad av blended learning och olika sätt att integrera digitala verktyg i campusundervisningen. Varför inte utnyttja tekniken när den finns?! Jag kan bara konstatera att på HH verkar ni ha kommit mycket längre än vi när det gäller en samlad strategi för att arbeta med blended learning och öka lärarnas digitala kompetens. Men vi håller som bäst på att utveckla vår motsvarighet till ert CLU. Jag kommer titta in på din blogg med jämna mellanrum för inspiration och nya idéer.

    Hälsar
    Elisabeth

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *