Tillgänglighet och funktionalitet

I Svenska Dagbladet, lördagen den 30 maj finns en artikel i Näringslivsdelen, under rubriken ”Knackig start för Nokias nätbutik” som antyder att starten för Nokia Ovi-butiken inte varit helt lyckad. Jag är inte förvånad. Fortfarande har inte stora företag förstått innebörden i att reflektera över WWGD (What Would Google Do?). Man tuggar på i gamla invanda fotspår. Helt i enlighet med vad Dan Airely tar fram i sin intressanta och tänkvärda bok Predictably Irrational.

Många företagare tycks ha inställningen om Apple kan sälja musik över nätet så kan vi göra det bättre. Men det är så att Apple i iTunes Store inte bara säljer musik. iTunes är en aggregeringsmotor för all bild och ljudinformation som jag köper eller hämtar fritt över Internet. I min iTunes har jag all min musik, alla Podcastingsändningar jag prenumererar på (gäller renodlade ljudsändningar såväl som video) och ljudböcker. Finns bildmaterial i Podcastingsändningar laddas det också in automatiskt i den färdiga struktur som plattformen har. Jag har även synkronisering med min iPhone och iPod. Mina applikationer till iPhone och iPod finns även i min iTunes. När jag köper musik eller applikationer sker det via mitt Applekonto. Smidigt, alltid tillgängligt (även via min iPhone) och funktionellt.

Det måste vara enkelt att använda tjänsten. Nu har uppenbarligen Nokia haft problem. Dels det klassiska, att ha underdimensionerat serverkapaciteten. Det gjorde även Apple vid introduktionen av Mobile Me! Dels att påstå att över 20000 applikationer finns när det geografiska område du befinner dig i har rättigheter bara för vissa applikationerna. Det gäller att kunna leverera det man lovar. Patetiskt är det när Sony Ericsson meddelar att man tecknat avtal med ett antal spelföretag för att erbjuda spel i mobilerna. Apple har, som jag bloggat tidigare, över 10000 utvecklare av spel och andra applikationer. Från stora spelföretag till enskilda ”nördar”. Allt erbjuds via iTunes Store. Det handlar om att släppa kontrollen. Den kontroll som företag vill över sina produkter och marknadsföring. Våga låta kunderna bidra i utvecklingen av produkterna. Att våga utveckla produkter kollaborativt med kunderna.

Samma idé har ett nytt företag, Local Motors, som tillverkar bilar i Detroit anammat. Affärsidén är att företaget bygger bilar lokalt! I mikroverkstäder. Man planerar att producera 3-5000 bilar per år. Till ett rimligt pris och ändå driva verksamheten med lönsamhet. det här är enligt den modell som Jeff Jarvis föreslog i sin bok WWGD. Är det så att trenden nu är åter till det lokala. Bort med stora multinationella företag? Förmodligen inte. Men utvecklingen av lokala verksamheter är intressant. Är litenhet storhet? Vilka tillverkare ska erbjuda byggdelarna?

Hälsningar i onsdagen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>