Fredagen den 13:e

Igår eftermiddag lyssnade jag till Rikard Steiber från Google. Han talade under en timma om trender på internet, interaktiv media, mobilt internet, entreprenörskap och marknadsföring på internet. I stora hörsalen vid Campus Varberg berättade Rikard om ”The r-Evolution of Google”. Vi, ett hundratal lyssnare, fick klart för oss hur explosionsartat You Tube utvecklats och hur användarna styr Google till innehåll och funktioner. Rikard framhöll hur makten förskjutits från ”sändaren” till nyttjaren. Besökaren har makten genom att Google ”betygsätter” företag och tjänster utifrån antalet ”klick”. Populäriteten för företag, produkter och tjänster får direkt kvittens. För utbildningssektorn har Google ett antal gratis-tjänster. Förutom G-mail, You Tube och finns Blogger, Google talk och Google dokument för att nämna några. Det slog mig att antingen har Rikard studerat slutledningarna i Jeff Jarvis bok WWGD ”What Would Google do?”. Eller har Jarvis uppfattat företaget Googles värderingar och verksamhet helt rätt. Nu funderar jag på om någon annan skriver WWSJD (What Would Steve Jobs Do?). Det finns redan flera bloggar med hela eller delar av den rubriken.

Innan jag tog mig till Varberg hann jag med att få en närmare inblick i Adobe Connect Pro. Uppkopplad till WeZupport, företaget som marknadsför Adobe Connect i Sverige, fick jag under en dryg timme inblick i programmet. Kommunikationen skedde, som sig bör i sammanhanget, på distans. Jag satt i Halmstad, den ene WeZupport-representanten, Dan, i Kalmar och den andre, Dan, i Stockholm. Jag fokuserade mitt intresse, inte på webbkonferensdelen, utan på det som kallas för ”Training” i Adobe Connect. En slags enklare lärplattform. Den dryga timmen väckte mitt intresse att pröva programmet. Enda ”vårtan” jag upptäckte var att PDF-dokument inte kan användas. Macromedia var företaget som Adobe köpte för att komma över Flash och då fick Adobe ”på köpet” Flash-paper. En konkurrent till PDF. Flash-paper finns bara i Connect! För att använda dokument inbäddade i sin presentation måste de konverteras till Flash-paper. Men Adobe kommer att integrera PDF. Dessutom kan jag alltid använda ”skrivbordsdelningen”. Där kan jag använda de format jag har i kin dator. Stockholms Universitet, Högskolorna i Dalarna och Kalmar samt Blekinge Tekniska har redan köpt Adobe Connect Pro. Får se vem som blir nästa användare.

Jag upptäckte att i USA finns en distansutbildning på masters nivå under rubriken ”The Power to Educate the Digital Native”. Kanske ett program som är något att överväga för våra lärosäten. Sannolikheten för att liknande utbildning behövs idag och med ökande behov i framtiden är överhängande.

Hälsningar i fredagen den 13e, då inget dramatisk inträffade.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>